Yksityisvaroihin kuuluvan asunnon käyttö

Apua veroilmoituksen täyttämiseen.
Luna
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 16:14

Yksityisvaroihin kuuluvan asunnon käyttö

Viesti Kirjoittaja Luna »

Hei! Alla oleva kohta askarruttaa!

VI Lisäselvitykset ja erittelyt elinkeinotoiminnan kuluista
A Selvitys yksityisvaroihin kuuluvan asunnon käyttämisestä elinkeinotoiminnassa


Pari kysymystä nousi mieleeni tästä enkä löytänyt verottajan sivuilta selkeitä vastauksia.

1) Käytän osaa asunnosta elinkeinotoiminnassa ja laskemani osuus on tulossa kirjanpidon ulkopuolisiin kuluihin. Tuleeko minun tässä tapauksessa merkitä summa ainoastaan kohtaan 354 (kirjanpidon ulkop.kulut) vai myös kohtaan 386 (oman elinkeinotoiminnan osuus asunnon käytöstä)?

2) Jos tieto merkitään myös kohtaan 386, miten merkitsen? En ole käyttänyt omaa asuntoani elinkeinotoiminnassa kuin ehkä 3kk ajan vuodesta (minulla on myös työtila muualla, jonka olen merkinnyt kohtaan 343 Vuokrat). Jos asuntoni koko on esim. 60m2 ja käytän siitä elinkeinotoiminnassa esim. 5m2 kolmen kuukauden ajan, miten merkitsen koko asunnon vuokran - per vuosi, per kk, per 3kk vai mitä? Tällä hetkellä sarakkeissani on yhteenlaskettuna koko vuoden vuokrat ja elinkeinotoiminnan käytössä oleva osuus on laskettu 3kk:n ajalta 5m2 osuus vuokrasta. Ongelmanihan on tietysti se, että mihinkään ei voi merkitä sitä ajanjaksoa, milloin on asuntoa käyttänyt. Joten jos laskee neliöiden ja koko vuoden vuokran perusteella elinkeinotoiminnan osuutta, ei sarakkeeseen laittamani euromääräinen osuus vaikuta oikealta.

Äh, en näköjään osaa selittää asiaa selkeästi.. Toivottavasti joku sai selvää ja voi valaista minua asiassa! Jos kirjanpidon ulkopuolisiin kuluihin kuuluvaa oman asunnon käyttöä ei merkitä kohtaan 386, on tuo pitkä sepustuskin tietysti turha. :mrgreen: