Suoriteperusteinen kirjanpito
Lähetetty: 20 Maalis 2011, 20:09
Hei,
Olisi muutama vähän turhankin pikkutarkka kysymys kirjanpidosta, kun olen tekemässä pienen viime vuonna perustetun osakeyhtiömme tilinpäätöstä. Toivottavasti saisin täältä vastauksia, jotta osaisin tehdä asiat heti oikein.
1)
Olen monesta lähteestä yrittänyt selvittää mikä on suoriteperusteisessa kirjanpidossa oikea päivä merkitä ostotapahtuma kirjanpitoon. Tiedän kyllä että oikea vastaus on että silloin kun tavara siirtyy myyjältä ostajalle, mutta tämä kun ei tarkkaa merkintäpäivää kerro. Kirjataanko tapahtuma siis laskussa näkyvän toimituspäivän mukaan, todellisen vastaanottopäivän mukaan, laskun päivän mukaan, laskun vastaanottopäivän mukaan, vai jotenkin muuten? Lakia suoraan tulkiten olettaisin että todellisen vastaanottopäivän mukaan, mutta lain mukaan tämä päivä pitäisi käsittääkseni pystyä myöskin todentamaan tositteesta, ja tämähän taas ei ole mahdollista koska vastaanotosta ei yleensä mitään kirjanpitokelpoista dokumenttia jää. Jokainen mainittu tapa mainitaan jossain lähteessä oikeana ja jossain toisessa taas vääränä. Lisäksi jossain puhuttiin vielä vastaavuusperiaatteestakin, eli että ilmeisesti myyjän kirjanpidossa pitäisi olla myyntipäivänä sama kuin ostajan kirjanpidossa ostopäivä? Tällöin kaiketi käytettäisiin laskussa olevaa toimituspäivää, mutta tämäkin vähän arveluttaa. Osaisiko joku kertoa sen oikean tavan? Vai onko viime kädessä edes väliä mitä tapaa käyttää?
2)
Toinen kysymys koskee arvonlisäveroa. Ilmoitin viime vuoden kausiveroilmoituksessa alv-vähennyksiä 1 sentin liikaa
. Pitääkö tämä jotenkin korjata verottajalle vai voiko vähäisenä erehdyksenä vain ohittaa?
3)
Pitääkö tilinpäätöksessä tyhjentää ostovelat tili siirtovelat tiliin ja myyntisaamiset tili siirtosaamiset tiliksi?
4)
Ymmärtääkseni kutakin kirjanpidon tapahtumaa vastaa samalla numerolla numeroitu tosite, esimerkiksi lasku. Käsittääkseni yhteen tapahtumaan pitäisi aina liittyä yksi tosite. Kuukauden aikana voi kuitenkin olla useita rahoitustapahtumia (eli maksuja ja saamisia tililtä), joihin periaatteessa tositteena toimii yksi ja sama tiliote. Voiko monessa tapahtumassa viitata siis yhteen ja samaan tositteeseen vai pitääkö tämä kopioida kuhunkin tapahtumaan omaksi tositteeksi? Ja miten nämä tositteet sitten numeroidaan? Vai olisiko oikea tapa yhdistää nämä rahoitustapahtumat yhdeksi tapahtumaksi, jonka tositteena toimii kuukauden tiliote?
Olisi muutama vähän turhankin pikkutarkka kysymys kirjanpidosta, kun olen tekemässä pienen viime vuonna perustetun osakeyhtiömme tilinpäätöstä. Toivottavasti saisin täältä vastauksia, jotta osaisin tehdä asiat heti oikein.
1)
Olen monesta lähteestä yrittänyt selvittää mikä on suoriteperusteisessa kirjanpidossa oikea päivä merkitä ostotapahtuma kirjanpitoon. Tiedän kyllä että oikea vastaus on että silloin kun tavara siirtyy myyjältä ostajalle, mutta tämä kun ei tarkkaa merkintäpäivää kerro. Kirjataanko tapahtuma siis laskussa näkyvän toimituspäivän mukaan, todellisen vastaanottopäivän mukaan, laskun päivän mukaan, laskun vastaanottopäivän mukaan, vai jotenkin muuten? Lakia suoraan tulkiten olettaisin että todellisen vastaanottopäivän mukaan, mutta lain mukaan tämä päivä pitäisi käsittääkseni pystyä myöskin todentamaan tositteesta, ja tämähän taas ei ole mahdollista koska vastaanotosta ei yleensä mitään kirjanpitokelpoista dokumenttia jää. Jokainen mainittu tapa mainitaan jossain lähteessä oikeana ja jossain toisessa taas vääränä. Lisäksi jossain puhuttiin vielä vastaavuusperiaatteestakin, eli että ilmeisesti myyjän kirjanpidossa pitäisi olla myyntipäivänä sama kuin ostajan kirjanpidossa ostopäivä? Tällöin kaiketi käytettäisiin laskussa olevaa toimituspäivää, mutta tämäkin vähän arveluttaa. Osaisiko joku kertoa sen oikean tavan? Vai onko viime kädessä edes väliä mitä tapaa käyttää?
2)
Toinen kysymys koskee arvonlisäveroa. Ilmoitin viime vuoden kausiveroilmoituksessa alv-vähennyksiä 1 sentin liikaa

3)
Pitääkö tilinpäätöksessä tyhjentää ostovelat tili siirtovelat tiliin ja myyntisaamiset tili siirtosaamiset tiliksi?
4)
Ymmärtääkseni kutakin kirjanpidon tapahtumaa vastaa samalla numerolla numeroitu tosite, esimerkiksi lasku. Käsittääkseni yhteen tapahtumaan pitäisi aina liittyä yksi tosite. Kuukauden aikana voi kuitenkin olla useita rahoitustapahtumia (eli maksuja ja saamisia tililtä), joihin periaatteessa tositteena toimii yksi ja sama tiliote. Voiko monessa tapahtumassa viitata siis yhteen ja samaan tositteeseen vai pitääkö tämä kopioida kuhunkin tapahtumaan omaksi tositteeksi? Ja miten nämä tositteet sitten numeroidaan? Vai olisiko oikea tapa yhdistää nämä rahoitustapahtumat yhdeksi tapahtumaksi, jonka tositteena toimii kuukauden tiliote?