Ulkomaantyön vakuuttamisesta.
Lähetetty: 13 Maalis 2011, 13:59
En tiedä, onko tämä oikea palsta, mutta onko kenelläkään kokemusta, miten ulkomailla tässä tapauksessa Ruotsissa hoidetaan työnantajan velvoitteet lakisääteisten vakuutuksien (työeläkevakutuus, tapaturma-, ryhmähenki- ja työttömyysturvavakuutukset) ja sosiaaliturvamaksun suhteen? Vasta työsuhteen aikana kävi ilmi, että (suomalainen) etätyöntekijämme kuuluukin Ruotsin sosiaaliturvaan (asunut Ruotsissa vuosia) (työnantajan toimipaikka Suomessa) ja nyt pitäisi osata ottaa/maksaa joitakin maksuja sinne Ruotsiin? Pieni firma kyseessä, eikä aikaisempaa kokemusta ole. Kaikki Suomen viranomaiset olen soittanut jo läpi, eikä kukaan tunnu tietävän, miten Ruotsissa toimitaan, enkä Ruotsiin pysty kielitaidollani soittamaan... Työntekijälle on sanottu Ruotsista, että hän voi itse maksaa ennakonpidätykset ym. maksut sinne Ruotsiin eikä näitä pidätetä palkasta (palkka maksetaan bruttona..). Mutta täytyyhän työnantajankin jotain maksaa: työeläkevakutuuksen osuus, ym. vakuutusmaksut sekä sosiaaliturvavakuutusmaksu? En löydä netistä tietoa, miten pitäisi lähteä asiaa selvittämään (mitä ilmoituksia tehdä ja minne maksella jne.). Onko jotain hyviä linkkejä, joista pääsisi alkuun?