Sivu 1/1

Toimitilan rakentaminen

Lähetetty: 27 Loka 2010, 05:47
Kirjoittaja tiltax
Tervehdys viisaammille, kysyisin mielipidettä seuraavaan asiaan.

Yritys rakentaa itselleen arvonlisäverolliseen käyttöön toimitilan. Kuinka kiinteistön rakennuskustannukset tulisi oikeaoppisesti viedä kirjanpitoon?
ALV vähennys ostetuista materiaaleista tehdään luonnollisesti silloin kun tavarat hankitaan mutta oletteko kirjanneet rakennuskulut taseeseen sitä mukaa kun kiinteistö valmistuu, vai miten? Taloa kun rakennetaan niin ostettavaa on paljon ja samoin myös tositteita, oletteko niputtaneet rakennuskuluja ja kirjannut ne taseeseen esim kerran kuussa yhdellä viennillä?
Poistojen tekeminen rakennuksesta aloitetaan vasta sitten kun se on valmis, eli kuinka toimitte silloin kun rakennusprojekti kestää tilikauden yli?

Re: Toimitilan rakentaminen

Lähetetty: 30 Loka 2010, 11:02
Kirjoittaja tiltax
Täytyy vähän nostaa asiaa itse näkyville kun ei ole yhtään vastausta tullut.

Eli yrittäjä rakentaa toimitilan itse ja hankkii rakennusmateriaalit "lauta ja naula" kerrallaan. Rakennuskustannukset on siis satoina pieninä ostotositteina.

Toimitila on kuitenkin taseeseen kirjattava eli vienko ne taseeseen kuitti kerrallaan, kuukausittain niputettuna vai miten on paras?

Katsotaanko kiinteistö valmiiksi siinä vaiheessa kun käyttöönottotarkastus on tehty? Projektin alkamisen ja lopputarkastuksen välissähän saattaa olla useita vuosia joten se on varmasti liian pitkä aika olla tekemättä poistoja. Poistojahan aletaan kilan ohjeistuksen mukaan tekemään vasta sitten kun kiinteistö on valmis.

Kun olen asiasta yrittänyt etsiä tietoa niin kaikissa lähteissä lähtökohtana pidetään sitä että rakennutetaan kiinteistö ulkopuolisella tai että ostetaan valmiina.

Re: Toimitilan rakentaminen

Lähetetty: 30 Loka 2010, 12:10
Kirjoittaja Andy
tiltax kirjoitti:Täytyy vähän nostaa asiaa itse näkyville kun ei ole yhtään vastausta tullut.

Eli yrittäjä rakentaa toimitilan itse ja hankkii rakennusmateriaalit "lauta ja naula" kerrallaan. Rakennuskustannukset on siis satoina pieninä ostotositteina.

Toimitila on kuitenkin taseeseen kirjattava eli vienko ne taseeseen kuitti kerrallaan, kuukausittain niputettuna vai miten on paras?

Katsotaanko kiinteistö valmiiksi siinä vaiheessa kun käyttöönottotarkastus on tehty? Projektin alkamisen ja lopputarkastuksen välissähän saattaa olla useita vuosia joten se on varmasti liian pitkä aika olla tekemättä poistoja. Poistojahan aletaan kilan ohjeistuksen mukaan tekemään vasta sitten kun kiinteistö on valmis.

Kun olen asiasta yrittänyt etsiä tietoa niin kaikissa lähteissä lähtökohtana pidetään sitä että rakennutetaan kiinteistö ulkopuolisella tai että ostetaan valmiina.
Voit hyvin niputtaa nämä tositteen vaikkapa kuukausittain yhteen.

Tuohon en valitettavasti kuitenkaan osaa ottaa kantaa, miten poistojen suhteen pitäisi toimia tässä tapauksessa.

Re: Toimitilan rakentaminen

Lähetetty: 30 Loka 2010, 17:28
Kirjoittaja Talousmies
Poistojen tekeminen aloitetaan sillä tilikaudella, kun rakennus otetaan kirjanpitovelvollisen käyttöön. Mielestäni sen ei tarvitse olla käyttöönotettaessa kokonaan valmis. Muutenhan rakennusta voisi laajentaa jatkuvasti vaikka kymmeniä vuosia saamatta sitä koskaan valmiiksi.