egonomi kirjoitti:
maksoin yrityksen perutamismenot yksityistililtäni; miten kirjataan?
Laitat tuloslaskelmalle sopivalle kulutilille. Esim vaikka joku viranomaismaksut tms, jos sopivaa tiliä ei löydy luo sellainen.
Vastatiliin voisi olla useampiakin vaihtoehtoja, mutta esimerkiksi teet tuosta sijoituksesta lainapaperit ja merkitset että olet lainannut sen rahan yrityksellesi, monestihan tuo perustamismeno maksetaan OY:n tililtä.
Per viranomaismaksut an lainat osakkailta.
Älä siis lyö taseen perustamismenoihin. Kirjanpitolakikin taitaa sanoa, että kirjataan kuluvan tilikauden menoksi.
egonomi kirjoitti:
maksoin osakepääoman yksityistililtäni yritystilille; miten kirjataan? nyt Tilitin esittää negatiivisen pääoman...
Per osakesaamiset an oma pääoma ja sille päivälle sitten kun raha laitetaan tilille niin per pankkitili an osakesaamiset.
egonomi kirjoitti:
maksoin muutamia mainoskuluja (laskut ilman ALV:a) omalla luottokortilla ennen kuin sain yrityksen tilin; miten kirjataan?
Per mainosmenot an lainat osakkailta
egonomi kirjoitti:maksoin myös muutamasta "käytetystä" tavarasta, jotka nyt myyn yritykselle; miten kirjataan?
Tavaroiden arvo ratkaisee paljon. Olethan tutustunut arpajaislakiin? Oliko myyjä yksityishenkilö vai yritys?
egonomi kirjoitti:em. tavarat tulevat osaksi yrityksen tavara-arpajaisia; minne ne kirjataan? (Muut) koneet ja kalusto ei mielestäni täsmää
ks. edellinen, koneet ja kalusto tili ei kyllä tuommoiseen sovellu, koska oletan tavaroiden arvon olevan edullinen jolloin ne vähennetään suoraan tilikauden tuloksesta. Koneet ja kalusto tilille sitten kalliimmat investoinnit, joiden käyttöiän katsotaan olevan pitkä ja on tehty tuotantoa varten.
egonomi kirjoitti:ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä huomiona; yrityksen tililllä ei siis ole missään vaiheessa ollut muuta kuin tuo pääoma, jota on nyt siis syöty hieman
Tämäpä hyvinkin normaalia aloittavalla yrityksellä ennen kuin saadaan tulopuoli. Pääomaa ei kirjanpidon mukaan ole kuitenkaan syöty vaan siellä pitäisi olla se sijoitettu alkupääoma aina tilikauden vaihtumiseen asti, jossa sitten tilikauden tappio syö sitä tai voitto kasvattaa.
Viimeisin huomio, en toki tiedä toimintasi laajuutta tai alaa ja ymmärrän, että alussa pyritään säästämään kaikessa mahdollisessa. Suosittelen kuitenkin vahvasti ottamaan kirjanpitäjän, joka voisi vastailla kaikkiin kysymyksiin ja asiat tulisivat hoidettua oikein. Ne maksut eivät kuitenkaan monesti kovin suuria ole suhteessa saatuun hyötyyn ja yrittäjä itse voi laittaa kaiken energian yritykseen panostamiseen. Monesti hyviäkin liikeideoita kaatuu kun ajateltiin säästää ja tehdä kirjanpito itse ja sitten saadaan ikäviä veroyllätyksiä tai on tehty jotain väärin.. Esimerkiksi itselläni usein aloittelevien yrittäjien kirjanpito on kustantanut asiakkaalle noin 50€-100€/kk + alv, riippuen toki toiminnan koosta!
Viimeisenä, muttei vähäisempänä. On toki normaalia alussa, että on tehnyt hankintoja jo ennen toimintaa, mutta jatkossa pitäisi kaikki OY:n kulut maksella yrityksen pankkikortilla / tilisiirtona. Mikäli OY:llä ei ole rahaa tilillä niin siirrät omalta tililtä ensiksi rahan sinne ja makselet sitten sieltä.