Minulle tuotiin tässä yksi päivä isohko osakeyhtiö, joka menee aikanaan tilintarkastukseen.
Kirjanpito on vaihtunut nyt tämän tilikauden aikana jo kolmanteen toimistoon eli meille.
Ensimmäinen kirjanpitäjä oli tehnyt kirjanpitoa jo vuosia ja alkuvuosi on selkeä ja simppelisti hahmotettavissa (valitettavasti tämä upea ammattilainen menehtyi), jolloin asiakas siirsi kiireellä kirjanpitonsa toiseen toimistoon. Seuraavan ison toimiston kirjanpitäjä on muutamassa kuukaudessa saanut aikamoisen sopan keitetyksi.
Nyt aloittelen urakkaa ja aloitan syöttämällä tuloslaskelman ja taseen saldot kirjanpitoon päiväkirjalla. Teen kaiken yhdelle muistiotositteelle ja lisäilen selitteet. Muistiotositteen liitteeksi laitan aiemmat tuloslaskelmat, sekä taseet. Taseen tietysti olen kirjannut prikulleen mukaillen aiempaa tasetta, mutta tuloslaskelman kanssa pohdiskelin että pitäisikö vähän soveltaa. Samoja asioita on kirjattu lukuisille eri tileille, sellaisille joita meillä ohjelmassa ei edes ole olemassakaan. Mietin, että jos kirjaan muistiotositteella nämä eri kulutileille syötetyt saldot jokaisen erinäisellä viennillä ja selkeällä selitteellä, niin voisikohan tilejä yhdistellä? Esimerkiksi kun mainoskuluja on kirjattu ilmoitusmainonta ja mainonta, mainoskulut (kaikki alv 24%) niin laittaisin kaikista edellisen toimiston tileistä selitteen päiväkirjaviennille ja veisin saldot omaan ohjelmaani yhdelle mainoskulut 24% tilille(en ole varma muistanko tilin nimen nyt tähän hätään oikein), toki tarkastan vanhoilta pääkirjoilta ja tositteilta että sisältö pysyy oikeana. Miltä tällainen kuulostaa? Tuleeko tilintarkastajalta noottia?
Lisäksi ettei homma kävisi liian helpoksi taseella on erinäistä tavaraa, joka minun tulee selvittää. Verotili on kirjattu ja sitten taas jätetty kirjaamatta, sama juttu lomapalkkavelan suhteen. En saa kirjanpitäjän logiikkaan mitään järkeä, voisiko kyse olla omasta osaamattomuudestani?

Mitä mieltä olette? Pääsenkö näillä eväillä alkuun ja mitä tilintarkastaja mahtaa sanoa?