Sivu 1/1

Todistukset kirjanpidossa?

Lähetetty: 08 Heinä 2014, 00:05
Kirjoittaja pjokinen
Mille tilille nuo pätevyys/kelpoisuus yms. todistukset pitäisi kirjanpidossa kirjata. Eivät ne ainakaan soviaineettomiin hyödykkeisiin, kun niillä ei ole muuta markkina-arvoa kuin lasku jonka todistuksen laatija tuosta lapustaan haluaa (alv 24%). Huonotkin arvaukset kelpaavat mainiosti oikean tilin löytymiseksi :)

Re: Todistukset kirjanpidossa?

Lähetetty: 08 Heinä 2014, 09:27
Kirjoittaja Andy
Liiketoiminnan muut kulut? Minkä hintaisesti jutusta on kyse (tuskin tarvii alkaa jaksottamaan)?

Re: Todistukset kirjanpidossa?

Lähetetty: 08 Heinä 2014, 11:05
Kirjoittaja pjokinen
Vajaa 400 alvilla.

Tilastokeskuksen määritelmä:
Liiketoiminnan muut kulut

Vuokrakulut ja muut kulut omassa käytössä olevasta kiinteistöomaisuudesta.

Liiketoiminnan muita kuluja ovat myös laite- ja esinevuokrat. Erään merkitään myös mm. fuusiotappiot, vakuutus- ym. varmuuskulut, valvonta-, tarkastus- ja jäsenmaksut sekä muut sellaiset kulut, joita ei lueta muihin eriin.
Kaipa tuon tuonnekin voisi survaista, mutta ei näyttäisi puhtaasti osuvan määritelmän piiriin.. Jos ei parempia ehdotuksia tule, niin koitetaan sitä sitten?

Re: Todistukset kirjanpidossa?

Lähetetty: 08 Heinä 2014, 13:36
Kirjoittaja Andy
Tämän itsekin lainaamasi kohdan mukaan sopii mielestäni määritelmään:

"...sekä muut sellaiset kulut, joita ei lueta muihin eriin."

Re: Todistukset kirjanpidossa?

Lähetetty: 08 Heinä 2014, 19:44
Kirjoittaja pjokinen
Semmoinen ongelma vielä että käyttämäni kirjanpito-ohjelma ei tue suoraan kyseistä tiliä. Löysin kuitenkin hyvän mallin ja päätin muokata tilikarttaa niin että kohtaan 7000 tällään tuon kohdan ja siirrän siinä kohdassa aiemmin olleen tilin eteenpäin. Kummallakaan tilillä ei ole ollut aiemmin vientejä, joten eikö se ole ok muokata tilejä näin kesken kaudenkin?