Aloittelijan kysymyksiä
Lähetetty: 09 Joulu 2013, 14:19
Hei!
Olen perustanut yrityksen (yksityinen elinkeinonharjoittaja) ja minulla on nyt pari kysymyksiä kirjanpidosta. Teen kaksinkertaista kirjanpitoa ja käytän Tilitin-ohjelma.
1. Miten te hoidatte tositteiden numerointi? Tähän asti olen tehnyt näin, että saatuani esimerkiksi laskun, teen kirjauksen Tilittimessä ja tallennan laskun vastaavalla numerolla--jos kyseestä on vaikka tosite numero 58 Tilittimessä voin tallenna laskun nimellä 58.pdf. Onko tämä järjestelmä teidän mielestä toimiva?
2. Kun maksan laskun olen tähän asti ottanut verkkopankkilta screenshotin "kuitista" ja tallennut samalla tavalla. Kätevämpi tapa olisi varmasti tallentaa joka kuukausi vain tiliotteen, ja vittaa tähän rahaliikenteen tositteeksi. Silloin numerointi mene taas pieleen. Miten te teette?
3. Ennen minulla ei ollut yrityspankkitili, silloin kuin esim maksoin laskun henkilökohtaiselta tililtä käytin ostovelkojen vastatilinä "yksityissijoitukset rahana". Kuulostaako oikealta?
4. Tilan VPS-palveluita ulkomailta (USA). Maksan pienen summan kuukaudessa, tämä summa maksetaan automaattisesti Electron-kortilla. Miten kirjoitan tämä kirjanpitoon... kun on kyseestä ulkomaalaiselta palvelusta tulee varmasti monimutkaisemmaksi?
... Paljon kysyttävää, ja tiedän että monet näistä kysymyksistä voivat olla niin pieniä yksityiskohtia ettei niilää on edes väliä tosimaailmassa. Haluan kuitenkin tiedä mikä on "oikea" tapa, se helpottaa myös tärkeiden asioiden ymmärtäminen…
Olen perustanut yrityksen (yksityinen elinkeinonharjoittaja) ja minulla on nyt pari kysymyksiä kirjanpidosta. Teen kaksinkertaista kirjanpitoa ja käytän Tilitin-ohjelma.
1. Miten te hoidatte tositteiden numerointi? Tähän asti olen tehnyt näin, että saatuani esimerkiksi laskun, teen kirjauksen Tilittimessä ja tallennan laskun vastaavalla numerolla--jos kyseestä on vaikka tosite numero 58 Tilittimessä voin tallenna laskun nimellä 58.pdf. Onko tämä järjestelmä teidän mielestä toimiva?
2. Kun maksan laskun olen tähän asti ottanut verkkopankkilta screenshotin "kuitista" ja tallennut samalla tavalla. Kätevämpi tapa olisi varmasti tallentaa joka kuukausi vain tiliotteen, ja vittaa tähän rahaliikenteen tositteeksi. Silloin numerointi mene taas pieleen. Miten te teette?
3. Ennen minulla ei ollut yrityspankkitili, silloin kuin esim maksoin laskun henkilökohtaiselta tililtä käytin ostovelkojen vastatilinä "yksityissijoitukset rahana". Kuulostaako oikealta?
4. Tilan VPS-palveluita ulkomailta (USA). Maksan pienen summan kuukaudessa, tämä summa maksetaan automaattisesti Electron-kortilla. Miten kirjoitan tämä kirjanpitoon... kun on kyseestä ulkomaalaiselta palvelusta tulee varmasti monimutkaisemmaksi?
... Paljon kysyttävää, ja tiedän että monet näistä kysymyksistä voivat olla niin pieniä yksityiskohtia ettei niilää on edes väliä tosimaailmassa. Haluan kuitenkin tiedä mikä on "oikea" tapa, se helpottaa myös tärkeiden asioiden ymmärtäminen…