Liikehuoneiston remontti / kirjaaminen (+huoneiston poisto)
Lähetetty: 16 Huhti 2013, 12:30
Hei!
Yrittäjä on tehnyt osin itse ja osin teettänyt pintaremontin omistamaansa liikehuoneistoon (huoneisto on yksi osa isommasta rakennuksesta, jossa siis myös muita huoneistoja). Miten kirjataan kulut ja saako niistä vähentää arvonlisäveron?
Työ on tehty pääosin itse. Kuitteja on lähinnä tarvikkeista sekä pari ulkopuolisen tekijän kuittia (seinän puhkaisu ym). Remontin kokonaiskustannukset ovat kokonaisuudessaan ehkä n. 1000€ (en ole laskenut vielä, mutta laskut ulkopuolisen tekemästä työstä ovat 300€ ja 100€ ja sitten on nippu tarvikekuitteja, laminaattia, laattoja ym).
Kirjanpito-ohjelmassa on ainakin tili Muut aineelliset hyödykkeet - perusparannukset, olisikohan se oikea paikka? Vai pitäisikö kulut kirjata arvonnousuna huoneiston arvoon? Toinen vaihtoehto joka tulee mieleen, on huoneistokulujen "korjaukset"-tili, joka taas siirtäisi kulut suoraan liiketoiminnan kuluihin.
Toinen kysymys vielä tähän hieman liittyen, eli tehdäänkö liikehuoneiston hankintamenosta vuosittaista poistoa? Huoneisto on hankittu 2011 ja 2012 kirjanpidossa mitään poistoa sille ei ole tehty.
Lisätietona vielä, että yritysmuoto on toiminimi ja tämä toiminimi omistaa ko. liikehuoneiston.
Yrittäjä on tehnyt osin itse ja osin teettänyt pintaremontin omistamaansa liikehuoneistoon (huoneisto on yksi osa isommasta rakennuksesta, jossa siis myös muita huoneistoja). Miten kirjataan kulut ja saako niistä vähentää arvonlisäveron?
Työ on tehty pääosin itse. Kuitteja on lähinnä tarvikkeista sekä pari ulkopuolisen tekijän kuittia (seinän puhkaisu ym). Remontin kokonaiskustannukset ovat kokonaisuudessaan ehkä n. 1000€ (en ole laskenut vielä, mutta laskut ulkopuolisen tekemästä työstä ovat 300€ ja 100€ ja sitten on nippu tarvikekuitteja, laminaattia, laattoja ym).
Kirjanpito-ohjelmassa on ainakin tili Muut aineelliset hyödykkeet - perusparannukset, olisikohan se oikea paikka? Vai pitäisikö kulut kirjata arvonnousuna huoneiston arvoon? Toinen vaihtoehto joka tulee mieleen, on huoneistokulujen "korjaukset"-tili, joka taas siirtäisi kulut suoraan liiketoiminnan kuluihin.
Toinen kysymys vielä tähän hieman liittyen, eli tehdäänkö liikehuoneiston hankintamenosta vuosittaista poistoa? Huoneisto on hankittu 2011 ja 2012 kirjanpidossa mitään poistoa sille ei ole tehty.
Lisätietona vielä, että yritysmuoto on toiminimi ja tämä toiminimi omistaa ko. liikehuoneiston.