En löytänyt asiasta aiempaa ketjua, joten pakko perustaa uusi ketju.
Eli olen tulkkauspalveluita myyvä, Suomessa ALV-velvollinen yrittäjä, joka tekee tulkkauskeikkoja ulkomailla aina silloin tällöin. Olen tekemässä keikkaa eräälle EU-maassa sijaitsevalle järjestölle, ja mietin tässä, kuinka ALV:ien kanssa pitäisi menetellä. Verohallinnon ohjeen perusteella ymmärsin, että mikäli palvelun ostaja on muu kuin kuluttaja (esim. elinkeinoharjoittaja tai vaikkapa yleishyödyllinen yhteisö tms.), tulee laskuun merkitä 0%-alv. Tällöin siis palvelun ostaja maksaa ALV:it kotimaassaan (missä kiinteä toimipaikka), ja minä ilmoitan kaupasta yhteenvetoilmoituksella. Olenkohan ymmärtänyt oikein?
Lisäksi ongelmanani on se, että kyseinen palvelunostaja on järjestö, joka ei (luultavasti) ole ALV-velvollinen kotimaassaan. Tuleeko tällöinkin soveltaa 0%-verokantaa ja käännettyä ALV-velvollisuutta, vai? Mistä ylipäätään tietää, onko ulkomainen palvelunostaja katsottava kuluttajaksi vai ei-kuluttajaksi? Verohallinnon ohjeesta ymmärsin, että tätä, käännettyä ALV-velvollisuutta sovelletaan kaikkiin "ei-kuluttajiin" riippumatta siitä, ovatko he ALV-velvollisia toiminnastaan kotimaassaan tai ei. Täten siis myös esimerkiksi järjestöille myytyyn palveluun tulisi soveltaa 0-verokantaa ja käännettyä ALV-velvollisuutta, vaikka ne eivät olisikaan ALV-velvollisia.
Onko ainoa ero EU- ja muun ulkomaankaupan välillä se, että EU:n ulkopuolisille maille myytyjen palvelujen osalta ei tarvitse tehdä yhteenvetoilmoitusta?
Onpa monimutkaista taas...