Perusasiat kirjanpidossa
Lähetetty: 07 Helmi 2013, 23:31
Heips!
Täällä kirjoittelee 20-vuotias liiketalouden perustutkinnon opiskelija (talous- ja toimistopalvelut). Valmistun keväällä 2014. Jonkinverran on siis koulua jo käyty, mutta on kyllä viedä edessäkin. Harjoittelua on jonkin verran takana, enemmänkin palkanlaskemisesta ja toimistohommista, kirjanpidosta jonkinverran mutta ei tarpeeksi. Onneksi ensi jaksossa alkaa kirjanpidon kurssit.
Mutta siis ongelmaan; isäni soitti tänään, että aikoo perustaa ystävänsä kanssa osakeyhtiön ja tarvitsee kirjanpitäjää. Toiminta on siis aluksi hyvin alkeellista ja pientä (myyvät auton renkaita ja muita osia), ja aikovat tehdä tätä päätyönsä ohella. Halu olisi suuri ruveta tähän pestiin, koska mielenkiinto kirjanpitoa kohtaan on suuri, haluan kehittää itseäni ja ottaa vastuuta. Tulevaisuudessa näitä hommia tulisi kuitenkin luultavasti tehtyä valmistumisen jälkeen, lisäksi tavoitteena on jatkaa opiskelua aikuiskoulutuksen puolella tradenomiksi.
Mutta, en siis halua että tuomitsette minua, että minusta ei ole tähän/ei kannata jne, koska aion ottaa hyvissä ajoissa ennen selvää asioista ja yrittää pärjätä asian kanssa.
Mutta nyt tarvitsisin vähän neuvoa teiltä, eli siis mistä minun tulisi lähteä liikkeelle?
Ensinnäkin tulisi hankkia jonkinlainen kirjanpidon ohjelma, mitä suosittelette? Mieluiten joku yksinkertainen ja helppo käyttöinen, kuitenkin hinnaltaan halpa.
Ja sitten, osaan suurinpiirtein tehdä kirjaukset kredit ja debit tileille, ja pitää yritysten menot ja tulot ajantasalla. Mutta mitä kaikkea muuta minun tulee tehdä/tietää? Kaikki tilinpäätökset, verotilitykset valtiolle yms.. (Ja miten nämä tapahtuu, esim. tuo verotilitys jne, onko jotain lomakkeita kun lähetetään eteenpäin, vai miten?) Mutta mitä tulee tehdä, ja missä vaiheessa?
Tarvitsisin "listan" kaikesta asioista, jonka jälkeen asia valkenisi minulle jo todella paljon! Olisin kiitollinen neuvoistanne. Olen yrittänyt netistä tutkia kaikkea, mutta tiedon määrä on valtava! Onhan mulla tässä vielä aikaa näitä katsoa ja selvitellä, ja ensi jakson kirjanpidon kurssit auttaa valtavasti taas eteenpäin!
Eli siis mitä pitää tehdä, ja milloin? Mikä on lain mukaan pakko, ja mikä on sitten taas vapaampaa? Kyseessä on sitten muuten osakeyhtiö! Kiitos paljon!
Täällä kirjoittelee 20-vuotias liiketalouden perustutkinnon opiskelija (talous- ja toimistopalvelut). Valmistun keväällä 2014. Jonkinverran on siis koulua jo käyty, mutta on kyllä viedä edessäkin. Harjoittelua on jonkin verran takana, enemmänkin palkanlaskemisesta ja toimistohommista, kirjanpidosta jonkinverran mutta ei tarpeeksi. Onneksi ensi jaksossa alkaa kirjanpidon kurssit.
Mutta siis ongelmaan; isäni soitti tänään, että aikoo perustaa ystävänsä kanssa osakeyhtiön ja tarvitsee kirjanpitäjää. Toiminta on siis aluksi hyvin alkeellista ja pientä (myyvät auton renkaita ja muita osia), ja aikovat tehdä tätä päätyönsä ohella. Halu olisi suuri ruveta tähän pestiin, koska mielenkiinto kirjanpitoa kohtaan on suuri, haluan kehittää itseäni ja ottaa vastuuta. Tulevaisuudessa näitä hommia tulisi kuitenkin luultavasti tehtyä valmistumisen jälkeen, lisäksi tavoitteena on jatkaa opiskelua aikuiskoulutuksen puolella tradenomiksi.
Mutta, en siis halua että tuomitsette minua, että minusta ei ole tähän/ei kannata jne, koska aion ottaa hyvissä ajoissa ennen selvää asioista ja yrittää pärjätä asian kanssa.
Mutta nyt tarvitsisin vähän neuvoa teiltä, eli siis mistä minun tulisi lähteä liikkeelle?
Ensinnäkin tulisi hankkia jonkinlainen kirjanpidon ohjelma, mitä suosittelette? Mieluiten joku yksinkertainen ja helppo käyttöinen, kuitenkin hinnaltaan halpa.
Ja sitten, osaan suurinpiirtein tehdä kirjaukset kredit ja debit tileille, ja pitää yritysten menot ja tulot ajantasalla. Mutta mitä kaikkea muuta minun tulee tehdä/tietää? Kaikki tilinpäätökset, verotilitykset valtiolle yms.. (Ja miten nämä tapahtuu, esim. tuo verotilitys jne, onko jotain lomakkeita kun lähetetään eteenpäin, vai miten?) Mutta mitä tulee tehdä, ja missä vaiheessa?
Tarvitsisin "listan" kaikesta asioista, jonka jälkeen asia valkenisi minulle jo todella paljon! Olisin kiitollinen neuvoistanne. Olen yrittänyt netistä tutkia kaikkea, mutta tiedon määrä on valtava! Onhan mulla tässä vielä aikaa näitä katsoa ja selvitellä, ja ensi jakson kirjanpidon kurssit auttaa valtavasti taas eteenpäin!
Eli siis mitä pitää tehdä, ja milloin? Mikä on lain mukaan pakko, ja mikä on sitten taas vapaampaa? Kyseessä on sitten muuten osakeyhtiö! Kiitos paljon!