Vakuutusyhtiö maksoi laskun

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Erzi

Vakuutusyhtiö maksoi laskun

Viesti Kirjoittaja Erzi »

Vakuutusyhtiömme maksoi laskun, mutta ei sen alvia. Meidän pitäisi maksaa alv:n osuus. Miten merkitsen kirjauksen kirjanpitoon. Voiko laittaa koko summa per kulun tili an alviton summa samalta tililtä an pankki (eli alv:n osuus)?
Andy

Re: Vakuutusyhtiö maksoi laskun

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kirjatkaa vaikka niin, että veron peruste (maksetun laskun alviton osuus) tulee sopivalle kulutilille tuloslaskelman Kreditiin. Sen jälkeen kirjatkaa sama veron peruste saatuihin vakuutuskorvauksiin Debetiin (tuloslaskelmatili) jolloin se oikaisee tuloslaskelmasta kulun pois. Lopuksi alv:n osuus kirjataan Per ostojen alv saamiset An pankkitili.
Primrose

Viesti Kirjoittaja Primrose »

Minä olen kirjannut esim. auton vakuutuskorvaus per korjauskulut 23 % (koko summa) an korjauskulut 0 % an pankkitili. Tällä tavalla saa sen alvinkin vähennettyä.
KLT-kirjanpitäjä vm. 2013 :)
kofa

Viesti Kirjoittaja kofa »

Mielestäni Primrosen tapa on oikea tässä tapauksessa. Andyn kertomaa tapaa käyttäisin, jos yritys joutuu ensin maksamaan itse koko laskun ja sitten saa korvauksen vakuutusyhtiöltä verottomasta summasta. Nyt kun vakuutusyhtiö on suoraan maksanut korjaajalle tms. tuo tapa ei minun ajatusmaailmaan oikein istu.
Vastaa Viestiin