Hei,
Olen perustanut toiminimen, jonka toimialana on maahantuoda kaytettyja ajoneuvoja seka muita artikkeleita EU-alueen ulkopuolelta.
Toiminta ei ole viela alkanut ja nyt tarkoituksena on hieman kartoittaa pystyisinko tekemaan kirjanpidon itse (kursseja kaynyt joskus noin 10+ vuotta sitten eli kaikki on unohtunut) vai pitaisiko tama suosiolla ulkoistaa tilitoimistolle. Itse mietiskelin taman hoitamista lahinna silta pohjalta, etta tapahtumien lukumaara ei mielestani ole mitenkaan suuri per kuukausi, oppisin tassa prosessissa uuden taidon joka olisi hyodyllista yritystoiminnan kannalta, mikali tilitoimiston kustannus per vienti on esim. 1/eur per vienti niin 10-euron kuitin kirjaamiselle tulee kustannuksia suhteettomasti jne.
Ennen kuin ketaan kommentoi, etta kannattaisi palkata kirjanpitaja niin kirjanpitajiin ollaan oltu jo yhteydessa. Osa on kieltaytynyt hoitamasta ko. yrityksen kirjanpitoa vedoten kokemattomuuteensa maahantuonnin kirjanpidon hoitamisen suhteen - nyt yritankin ymmartaa mika tassa on sitten niin monimutkaista ja mikali paadyn kirjanpitajan mita kaikkea minun pitaa ottaa huomioon kirjanpitajaa valitessani.
Muut artikkelit olisi tarkoitus myyda nettikaupan kautta ja tapahtumia saattaisi tulla ehka noin 100 -150 max kuukaudessa. Olenko taysin hakoteilla mikali edes kuvittelen kykenevani hoitamaan kirjanpidon itse tarvittavilla apuohjelmilla jne.
Nyt minulla on muutamia kysymyksia kirjanpitoon liittyen:
*Miten minun tulisi kirjata komissio / palkkio, jonka maksan ulkomaiselle yhteistyokumppanilleni ostaessani auton?
*Miten maahantuonnin kuljetuskustannukset pitaa kirjata? Osa kuljetuskustannuksista maksetaan ulkomaiselle toimijalle heidan jarjestaessaan kuljetuksen ja osa maksetaan Suomessa euroina.
*Osa suorituksista hoidetaan ulkomanvaluuttana, eli miten tama pitaa ottaa huomioon kirjanpidossa? Milla valuuttakurssilla konversio euroiksi tehdaan ja miten pankin ottamat kulut maksun tekemisesta ulkomaille kirjataan jne. (yrityksella on kaytossa valuuttatili jos silla on mitaan valia)
*Kaytettyjen ajoneuvojen myynti menee kasitykseni mukaan marginaaliverotuksen piiriin, eli ALV lasketaan ainoastaan voittosummaan eika kokonaissummaan. Onko kasitykseni oikea? Onko marginaaliverotuksen / ALV:n suhteen asioita joiden kanssa pitaa olla erityisen tarkkaavainen? ( http://tinyurl.com/bto4c59 - meneeko tama edelleen nain?)
*Mikali teetan webbisivut / nettikaupan ulkomaista freelanceria kayttaen miten tama pitaisi kirjata? Maksu on siis esim. USD.
Lisakysymyksia on paljon mutta aloitellaan nailla.
Kiitokset etukateen mikali jaksoit kahlata loppuun asti ja viela suurempi kiitos mikali jaksat vastata