Hei,
Osaisiko kukaan auttaa sellaisessa ongelmassa, kun minulle on syntynyt kuluja etukäteen ennen kuin olen rekisteröinyt toiminimeni esim. liiketilani vuokrista ja tavaran ostosta. Voiko nämä kirjata kirjanpitoon normaalisti, vaikka kyse olisi useasta kuukaudesta ja miten verottaja suhtautuu tällaiseen, pitääkö vähennyskelpoisena kuluna?
Toinen kysymys liittyy siihen, että jos ostan liiketilan itselleni, niin kirjataanko siihen otettava laina ja sen maksu kirjanpitoon. Mietin vain kun toiminimessähän lainan ottajana olen minä ykstyishenkilönä ja yksityishenkilön lainojahan ei kirjata. Toisaalta taas tämä laina liittyy selkeästi yritystoimintaani ja käsittääkseni saisin hoitovastikkeet kuluksi. Mikä tässä on oikea tapa?
Kiva jos joku ehtis vastailla näihin
Kulujen kirjaaminen ennen kuin yritys perustettu
Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
Palaa sivulle “Kirjanpidon korjaaminen”
Hyppää
- YLEISTÄ YRITTÄJYYDESTÄ
- ↳ Ajankohtaista
- ↳ Yleistä yrittämiseen liittyen
- ↳ Yrittäjäksi ryhtyminen
- ↳ Esittele yrityksesi
- ↳ Palkataan kirjanpitäjä
- KAHDENKERTAINEN KIRJANPITO
- ↳ Kirjanpidon perusteet
- ↳ Kirjanpidon aloittaminen
- ↳ Kirjanpidon korjaaminen
- ↳ Palkanmaksu
- VEROTUS
- ↳ Veroilmoituksen täyttäminen
- ↳ Arvonlisäveron laskeminen
- ↳ Toiminimet
- ↳ Osakeyhtiöt ja henkilöyhtiöt
- ↳ Yhdistykset
- ↳ Autot ja matkakustannukset
- YHDENKERTAINEN KIRJANPITO
- ↳ Kysymyksiä ja vastauksia
- KIRJANPITO-OHJELMAT
- ↳ Tilitin
- ↳ Tappio
- ↳ Kitupiikki
- ↳ Muut kirjanpito-ohjelmat
- ↳ Yleinen keskustelu
- ↳ Asteri
- ↳ Avista
- ↳ Merit Aktiva
- ↳ Netvisor
- ↳ Passeli
- ↳ Pro Countor
- ↳ Tietosuunta
- ↳ Tikon
- ↳ Visma
- ↳ Zervant
- TILINPÄÄTÖS
- ↳ Poistot
- ↳ Varastonmuutos
- ↳ Tilinpäätösasiakirjat
- ↳ Tuloslaskelma & Tase
- KAUPANKÄYNTI
- ↳ Verkkokauppa
- ↳ EU-kauppa
- ↳ Ulkomaankauppa