Miten löydän hyvän tilitoimiston?
Miten löydän hyvän tilitoimiston?
Ajattelin että jos kirjoitan parille tilitoimistolle sähköpostitse niin voin puhua molempien kanssa ja päättää. Ei tullut vastausta neljältä tilitoimistolta. Eikö uudet asiakkaat kiinnosta heitä? Vai oliko yritykseni (osakeyhtiö) liian pieni asiakas?
Miten kannattaa löytää hyviä, pieniä tilitoimistoja? Luulen ettei sijainnilla ole mitään väliä jos ovat Suomessa. Onko se oikea että pienet ovat tehokkaampia, tekevät vähemmän virheitä eivätkä ole kalliita?
Miten kannattaa löytää hyviä, pieniä tilitoimistoja? Luulen ettei sijainnilla ole mitään väliä jos ovat Suomessa. Onko se oikea että pienet ovat tehokkaampia, tekevät vähemmän virheitä eivätkä ole kalliita?
Re: Miten löydän hyvän tilitoimiston?
Hei!
Tämä on ihan hyvä kysymys, mutta yksiselitteistä vastausta siihen on vaikea antaa,
Sekä pienissä että isoissa tilitoimistoissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Isot tilitoimistot tietävät monesti asioista ja erilaisista kirjanpidon kuvioista paljon ihan vain jo suuren asiakasmäärän tuoman monipuolisen kokemuksen vuoksi. Niistä löytyy myös monesti eri alueiden asiantuntijoita, joilta muut työntekijät voivat tarvittaessa kysellä asioita.
Pienestä tilitoimistosta ei välttämättä löydy kovin paljoa kokemusta esimerkiksi ulkomaankaupasta tai muista erityisalueista. Toki poikkeuksiakin on, eli teen nyt karkeita yleistyksiä. Pienen tilitoimiston etuja voi olla esimerkiksi persoonallisempi palvelu. Voit marssia sinne sisään ja henkilökunta muistaa nimesi ja firmasi. He voivat myös muistaa firmasi erityispiirteet ja kirjaustavat ja yhteistyö tuntuu silloin tiiviimmältä.
Kenties yksi tapa lähestyä asiaa olisi se, millaisia asiakkaita tilitoimistolla on ennestään. Onko esimerkiksi mitään muita firmoja, joiden toiminta muistuttaa oman firmasi toimintaa? Vai olisitko ainoa toiminimi tilitoimistossa joka tekee muuten vain OY:den tilinpäätöksiä tai ainoa verkkokauppias maatalousasioihin erikoistuneessa toimistossa jne. Jos tilitoimistossa on muita samantapaisia firmoja asiakkaana, se tuo mukanaan tietynlaista varmuutta.
Vielä yksi juttu: sähköpostin lähettäminen on nykyään ongelmallista, kun ihmisille kertyy sitä päivässä niin paljon. Sellaiset viestit joilla ei ole selkeää deadlinea vastauksen suhteen, hukkuvat helposti kiireellisemmän sähköpostin alle. Voi toki myös olla että tilitoimistot joihin olet ollut yhteydessä ovat yksinkertaisesti vain ylityöllistettyjä -varsinkin tähän aikaan vuodesta. Joka tapauksessa, vinkkini on tämä: tartu mielummin puhelimeen. Saat vastaukset kysymyksiisi ja kenties tarjouspyyntöösikin heti. Sähköpostia käytetään nykyään liikaa. Moni asia hoituu nopeammin ja varmemmin puhelimessa.
Tämä on ihan hyvä kysymys, mutta yksiselitteistä vastausta siihen on vaikea antaa,
Sekä pienissä että isoissa tilitoimistoissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Isot tilitoimistot tietävät monesti asioista ja erilaisista kirjanpidon kuvioista paljon ihan vain jo suuren asiakasmäärän tuoman monipuolisen kokemuksen vuoksi. Niistä löytyy myös monesti eri alueiden asiantuntijoita, joilta muut työntekijät voivat tarvittaessa kysellä asioita.
Pienestä tilitoimistosta ei välttämättä löydy kovin paljoa kokemusta esimerkiksi ulkomaankaupasta tai muista erityisalueista. Toki poikkeuksiakin on, eli teen nyt karkeita yleistyksiä. Pienen tilitoimiston etuja voi olla esimerkiksi persoonallisempi palvelu. Voit marssia sinne sisään ja henkilökunta muistaa nimesi ja firmasi. He voivat myös muistaa firmasi erityispiirteet ja kirjaustavat ja yhteistyö tuntuu silloin tiiviimmältä.
Kenties yksi tapa lähestyä asiaa olisi se, millaisia asiakkaita tilitoimistolla on ennestään. Onko esimerkiksi mitään muita firmoja, joiden toiminta muistuttaa oman firmasi toimintaa? Vai olisitko ainoa toiminimi tilitoimistossa joka tekee muuten vain OY:den tilinpäätöksiä tai ainoa verkkokauppias maatalousasioihin erikoistuneessa toimistossa jne. Jos tilitoimistossa on muita samantapaisia firmoja asiakkaana, se tuo mukanaan tietynlaista varmuutta.
Vielä yksi juttu: sähköpostin lähettäminen on nykyään ongelmallista, kun ihmisille kertyy sitä päivässä niin paljon. Sellaiset viestit joilla ei ole selkeää deadlinea vastauksen suhteen, hukkuvat helposti kiireellisemmän sähköpostin alle. Voi toki myös olla että tilitoimistot joihin olet ollut yhteydessä ovat yksinkertaisesti vain ylityöllistettyjä -varsinkin tähän aikaan vuodesta. Joka tapauksessa, vinkkini on tämä: tartu mielummin puhelimeen. Saat vastaukset kysymyksiisi ja kenties tarjouspyyntöösikin heti. Sähköpostia käytetään nykyään liikaa. Moni asia hoituu nopeammin ja varmemmin puhelimessa.
Re: Miten löydän hyvän tilitoimiston?
Miten voin tietää millaisia asiakkaita tilitoimistolla on? Luulen että melkein kaikilla on asiakkaina pieniä osakeyhtiöitä.Andy kirjoitti:Hei!
Kenties yksi tapa lähestyä asiaa olisi se, millaisia asiakkaita tilitoimistolla on ennestään. Onko esimerkiksi mitään muita firmoja, joiden toiminta muistuttaa oman firmasi toimintaa? Vai olisitko ainoa toiminimi tilitoimistossa joka tekee muuten vain OY:den tilinpäätöksiä tai ainoa verkkokauppias maatalousasioihin erikoistuneessa toimistossa jne. Jos tilitoimistossa on muita samantapaisia firmoja asiakkaana, se tuo mukanaan tietynlaista varmuutta.
On se totta että tämä aika vuodesta on kiireisin tilitoimistoille mutta eivätkö he ole sen verran kiinnostuneita että voivat kirjoittaa "palataan kuukauden parin kuluttua"? OK, mutta yritän myös soittaa niille huomenna.Andy kirjoitti:Hei!
Vielä yksi juttu: sähköpostin lähettäminen on nykyään ongelmallista, kun ihmisille kertyy sitä päivässä niin paljon. Sellaiset viestit joilla ei ole selkeää deadlinea vastauksen suhteen, hukkuvat helposti kiireellisemmän sähköpostin alle. Voi toki myös olla että tilitoimistot joihin olet ollut yhteydessä ovat yksinkertaisesti vain ylityöllistettyjä -varsinkin tähän aikaan vuodesta. Joka tapauksessa, vinkkini on tämä: tartu mielummin puhelimeen. Saat vastaukset kysymyksiisi ja kenties tarjouspyyntöösikin heti. Sähköpostia käytetään nykyään liikaa. Moni asia hoituu nopeammin ja varmemmin puhelimessa.
Re: Miten löydän hyvän tilitoimiston?
Ehdottomasti paras tapa löytää hyvä tilitoimisto on kysyä tutuilta/puolitutuilta yrittäjiltä kokemuksia. Rohkeasti vain kysymään, yrittäjät usein yllättävän avoimesti vastaavat tämäntyyppisiin kysymyksiin.
Re: Miten löydän hyvän tilitoimiston?
OK. Mutta haluaisin myös tietää mikseivät tilitoimistot vastaa sähköpostitse? Eivätkö uudet asiakkuudet kiinnostaa heitä? Vai haluavatko he vain isoja asiakkaita?ripa kirjoitti:Ehdottomasti paras tapa löytää hyvä tilitoimisto on kysyä tutuilta/puolitutuilta yrittäjiltä kokemuksia. Rohkeasti vain kysymään, yrittäjät usein yllättävän avoimesti vastaavat tämäntyyppisiin kysymyksiin.
Re: Miten löydän hyvän tilitoimiston?
Hei!
Luulen että tässä on kyse vain inhimillisistä syistä. Käsi ylös joka ei ole koskaan lykännyt sähköpostiin vastaamista muiden kiireiden vuoksi. Itselläni tätä tapahtuu ihan jatkuvasti, eli olen kauheassa kiireessä, sähköpostiin tulee viesti johon en osaa ihan suoralta kädeltä vastata vaan joudun miettimään sitä ensin tai kysymään lisätietoa ja sitten viesti hautautuukin jo kahdenkymmenen muun viestin alle ja muistan sen vasta viikon päästä kun perkaan sähköpostia läpi. Olen kyllä viime aikoina kehittänyt parempia tapoja sähköpostitulvan hallintaan (mm. tärkeiden viestin merkkaamisen tähdellä) mutta kyllä välillä on silti niin kiire että osa vastauksista viipyy.
Kysyisin myös hieman tarkemmin sähköpostiviestisi sisällöstä: Jos se oli vain tyyliin "paljonko maksaisi kirjanpito teillä?" niin kysymykseen on mahdoton vastata ilman lisätietoja ja se saattaa siitäkin syystä jäädä. Tilitoimisto haluaa tietää ainakin arvioidun kuukausittaisen tositemäärän, yritysmuodon, mahdollisen palkanmaksun jne.
Toki myös se on mahdollista, että kontaktoimillasi yrityksillä on yksinkertaisesti jo valmiiksi liikaa asiakkaita ja liian vähän työntekijöitä. Jos hukkuu töihin, niin uusien asiakkaiden hankkiminen ei ehkä tunnu prioriteetiltä. Viime vuosina on uutisoitu paljon alalla vallitsevasta työvoimapulasta.
Huono tapahan se on silti jättää vastaamatta. Ehkä nämä tilitoimistot kannattaa unohtaa jo pelkästään siksi että sähköpostiin vastaamatta jättäminen ei kerro kovin hyvästä asiakaspalveluasenteesta.
Luulen että tässä on kyse vain inhimillisistä syistä. Käsi ylös joka ei ole koskaan lykännyt sähköpostiin vastaamista muiden kiireiden vuoksi. Itselläni tätä tapahtuu ihan jatkuvasti, eli olen kauheassa kiireessä, sähköpostiin tulee viesti johon en osaa ihan suoralta kädeltä vastata vaan joudun miettimään sitä ensin tai kysymään lisätietoa ja sitten viesti hautautuukin jo kahdenkymmenen muun viestin alle ja muistan sen vasta viikon päästä kun perkaan sähköpostia läpi. Olen kyllä viime aikoina kehittänyt parempia tapoja sähköpostitulvan hallintaan (mm. tärkeiden viestin merkkaamisen tähdellä) mutta kyllä välillä on silti niin kiire että osa vastauksista viipyy.
Kysyisin myös hieman tarkemmin sähköpostiviestisi sisällöstä: Jos se oli vain tyyliin "paljonko maksaisi kirjanpito teillä?" niin kysymykseen on mahdoton vastata ilman lisätietoja ja se saattaa siitäkin syystä jäädä. Tilitoimisto haluaa tietää ainakin arvioidun kuukausittaisen tositemäärän, yritysmuodon, mahdollisen palkanmaksun jne.
Toki myös se on mahdollista, että kontaktoimillasi yrityksillä on yksinkertaisesti jo valmiiksi liikaa asiakkaita ja liian vähän työntekijöitä. Jos hukkuu töihin, niin uusien asiakkaiden hankkiminen ei ehkä tunnu prioriteetiltä. Viime vuosina on uutisoitu paljon alalla vallitsevasta työvoimapulasta.
Huono tapahan se on silti jättää vastaamatta. Ehkä nämä tilitoimistot kannattaa unohtaa jo pelkästään siksi että sähköpostiin vastaamatta jättäminen ei kerro kovin hyvästä asiakaspalveluasenteesta.
-
- Viestit: 411
- Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21
Re: Miten löydän hyvän tilitoimiston?
Kannattaa myös huomioida, että tilitoimistoissa on tällä hetkellä ehdottomasti kiirein aika vuodesta. Huhtikuun 2. päivä piti olla valmiina veroilmoitukset kaikista toiminimistä ja henkilöyhtiöistä. Huhtikuun loppun on tehtävä joulukuun lopussa tilakautensa päättäneet osakeyhtiöt yms. Ja siinä välissä vielä kuukausiajot. Useimissa tilitoimistoissa vuoden neljän ensimmäisen kuukauden aikana tehdään reilusti yli puolet vuoden töistä, joten epämääräiset tarjouspyynnöt/hintatiedustelut yksinkertaisesti priorisoidaan olemassa olevien asiakkaiden tilinpäätösten ja veroilmoitusten jälkeen käsiteltäviksi, koska nyt jo useimmat tilitoimistot tekevät todella pitkää päivää. Yksilöidyt tarjouspyynnöt joissa on selkeä päivämäärä, mihin mennessä on vastattava toki vastataan ko. ajan puitteissa.
Re: Miten löydän hyvän tilitoimiston?
Olin kirjoittanut tositemäärän, yritysmuodon, perustamisvuoden, nimen, osoitteen, puhelinnumeron, www-osoitteen (löytyy helposti muuta tietoa YTJ:lta), toimialasta ja palkanmaksusta. Viesti oli silti lyhyt.Andy kirjoitti:Hei!
Kysyisin myös hieman tarkemmin sähköpostiviestisi sisällöstä: Jos se oli vain tyyliin "paljonko maksaisi kirjanpito teillä?" niin kysymykseen on mahdoton vastata ilman lisätietoja ja se saattaa siitäkin syystä jäädä. Tilitoimisto haluaa tietää ainakin arvioidun kuukausittaisen tositemäärän, yritysmuodon, mahdollisen palkanmaksun jne.
Huono tapahan se on silti jättää vastaamatta. Ehkä nämä tilitoimistot kannattaa unohtaa jo pelkästään siksi että sähköpostiin vastaamatta jättäminen ei kerro kovin hyvästä asiakaspalveluasenteesta.
Onko se niin että syrjäseudulla ei ole niin paljon työtä kun taas Hki/Tre/Tku:n keskustojen tilitoimistoissa on liikaa asiakkaita?
Asiakaspalveluasenne keskimäärin on aika huono tässä maassa, niin ei voi odottaakaan paljon.
Re: Miten löydän hyvän tilitoimiston?
En antanut mitään aikarajaa mutta muut tiedot olivat viesteissä. Olisiko nyt viisasta vain odottaa toukokuun alkuun asti ja sitten lähettää muistutusviestejä?Savon Jussi kirjoitti:Kannattaa myös huomioida, että tilitoimistoissa on tällä hetkellä ehdottomasti kiirein aika vuodesta. Huhtikuun 2. päivä piti olla valmiina veroilmoitukset kaikista toiminimistä ja henkilöyhtiöistä. Huhtikuun loppun on tehtävä joulukuun lopussa tilakautensa päättäneet osakeyhtiöt yms. Ja siinä välissä vielä kuukausiajot. Useimissa tilitoimistoissa vuoden neljän ensimmäisen kuukauden aikana tehdään reilusti yli puolet vuoden töistä, joten epämääräiset tarjouspyynnöt/hintatiedustelut yksinkertaisesti priorisoidaan olemassa olevien asiakkaiden tilinpäätösten ja veroilmoitusten jälkeen käsiteltäviksi, koska nyt jo useimmat tilitoimistot tekevät todella pitkää päivää. Yksilöidyt tarjouspyynnöt joissa on selkeä päivämäärä, mihin mennessä on vastattava toki vastataan ko. ajan puitteissa.
Re: Miten löydän hyvän tilitoimiston?
Soitin kahdelle niistä. Toinen sanoi ettei ollut saanut viestiäni. Joku muu varmasti luki sen koska yritykseni Internet-sivut katsottiin ahkerasti samana päivänä. OK, ei se mitään. Lähetin heti uudestaan. Toinen oli flunssassa ja ajatteli vastata muttei ehtinyt. On se huono tapa ei vastata, mutta sairaille varmasti voin antaa anteeksi.
Re: Miten löydän hyvän tilitoimiston?
Tilitoimisto YKP Oy on ainakin hyvä. Olen ollut täällä harjoittelijana jo viisi viikkoa, työntekijät ovat mukavia ja ammattitaitoisia.
Toimistoja on kaksi, joista toinen sijaitsee Turussa ja toinen Helsingissä.
www.ykp.fi
Toimistoja on kaksi, joista toinen sijaitsee Turussa ja toinen Helsingissä.
www.ykp.fi
Re: Miten löydän hyvän tilitoimiston?
Onko YKP pieni eli 2-4 henkilöä?
YKP-Hrj. kirjoitti:Tilitoimisto YKP Oy on ainakin hyvä. Olen ollut täällä harjoittelijana jo viisi viikkoa, työntekijät ovat mukavia ja ammattitaitoisia.
Toimistoja on kaksi, joista toinen sijaitsee Turussa ja toinen Helsingissä.
http://www.ykp.fi
Re: Miten löydän hyvän tilitoimiston?
Hei!
Jos ei ole väliä missä Suomessa tilitoimisto sijaitsee niin laita minulle s-posti niin laskemme sinulle tarjouksen. Olen itse ruotsinkielinen mutta minulla on 2 työntekijää joilla on äidinkieli suomi!
Hoidamme yleensä kaikki yhteydenpito sähköpostilla niin aina vuorokauden sisällä saa vastauksen.
Jos olet kiinnostunut, laita minulle YV niin lähetän sinulle osoitteeni.
Jaana
Jos ei ole väliä missä Suomessa tilitoimisto sijaitsee niin laita minulle s-posti niin laskemme sinulle tarjouksen. Olen itse ruotsinkielinen mutta minulla on 2 työntekijää joilla on äidinkieli suomi!
Hoidamme yleensä kaikki yhteydenpito sähköpostilla niin aina vuorokauden sisällä saa vastauksen.
Jos olet kiinnostunut, laita minulle YV niin lähetän sinulle osoitteeni.
Jaana
Re: Miten löydän hyvän tilitoimiston?
Vaikka tilitoimistossa tosiaan luulisi merkkaavan eniten se kuinka hyviä he ovat työssään (on se sitten vaikka pelkästään palkanlaskenta teidän osalta), on henkilökemialla pienten firmojen kohdalla ainakin tosi suuri vaikutus. Se että vastataanko sähköpostiin on myös ihan hyvä vinkki siitä, tullaanko siihen vastaamaan jatkossakaan..