Olen ottanut pienen aloittelevan yrityksen käyttöön Tilitin-ohjelman lokakuussa. Käyttämäni tilikartta on normaali oletustilikartta yrityksille. Tein syyskuulta kirjanpidon ja ALV-laskelma näyttää tältä:
tilinumero 3000 Myynti alv 23 %
* veron peruste 81,30 e
* ALV 23 % 18,7 e
* verollinen myynti 100 e
Verolliset ostot 23 %
* tilinumero 8510 Matkapuhelinkulut -79,34 e
* ALV 23 % -18,25 e
* verolliset ostot -97,59 e
Verottomat ostot
7001 (= itselisätty tili Työväenopiston koulutukset alv 0 %) -41 e
Erittelemätön vero ostoista -427,17 (= tämä on maahantuonnista aiheutunut ALV, joka maksettu tullille. Tässä olen käyttänyt tiliä 29392 ALV ostoista)
Palautukseen oikeuttava vero -426,72
KYSYMYS 1: Miksi laskelma ei näytä sitä, mikä on kohdekauden vähennettävä vero, joka minun pitäisi ilmoittaa verottajalle lomakkeen kohdassa 307 "Kohdekauden vähennettävä vero"? Oikea summahan olisi -18,25 + (-427,17) = - 445,41 e.
KYSYMYS 2: Ohjelma laskee alv:n automaattisesti, kun käytän tiliä 3000 (= Myynti 23 %). Mistä tiedän, että mille tilille tuo alv menee myynnin osalta? ALV-laskelmaanhan se tulee ihan oikein, mutta haluaisin siirtää kuukauden lopussa ALV-laskelman tehtyäni myyntien ja ostojen ALV:t pois erilliselle ALV-velkatilille.
KYSYMYS 3:
Tilikartasta löytyy siis taseesta ALV:lle seuraavat tilit:
- lyhytaikaiset saamiset/muut saamiset/1763 Arvonlisäverosaamiset
1764 Anotut arvonlisäverosaamiset
- Lyhytaikainen vieras pääoma/Muut velat/2939 Arvonlisäverovelka
29391 Alv myynnistä
29392 Alv ostoista
Voisiko joku ystävällisesti varmistaa, että MITEN minun pitäisi käsitellä ALV:tä? Olen nyt tosiaan kirjannut esimerkiksi kännykkälaskun tällä tavalla:
D 8510 Kännykkäkulut
D 29392 ALV ostoista
K 1910 Pankkitili
Onko tämä OK?
Kun haluan kuukauden lopussa ALV-laskelman tulostamisen jälkeen nollata kuukausikäyttöön tarkoitetun ALV-tilin, niin onko seuraava kirjaustapa oikein:
D 1763 ALV saamiset
K 29392 ALV ostoista
Kiitos kaikista kommenteista. Tarkoitus on ottaa tilinpäätöstä varten kirjanpitäjä käyttöön jostakin tilitoimistosta, mutta tarkoitus olisi kuitenkin selviytyä itse tässä alkuvaiheessa näistä ALV-laskelmista. Olisi kiva saada laskelmat oikein heti alusta alkaen ennen kuin siirryn tekemään marraskuuta, jossa on jo sitä myyntiäkin hieman enemmän...