Apua kaivattaisiin... ja tyhmiä mutta tärkeitä(?) kysymyksiä riittää. Olen ottanut harteilleni ystäväni kanssa perustamamme avoimen yhtiön kirjanpidon. Olen yrittänyt parhaani mukaan opiskella miten tämä toimii.

Käytän kirjanpitoon Tietosuunnan mini-versiota kirjanpito-ohjelmistosta.
1) Nyt kun teemme projektin loppuun/laitamme laskun niin kyseinen summa kirjataan myyntisaamisiin. Sitten kun rahat on ilmestenyny yrityksen pankkitilille niin tehdään kirjaus myyntisaamisista myyntitilille?
2) Yksityisnostojen tili menee oman pääoman - tiliryhmän alle?
3) Perustusmenotilin voi heivata tuonne Pysyvien vastaavien alle?
4) Alussa teimme pienen sijoituksen yrityksen tilille, mutta yritystä ei ollut vielä olemassa. Tulisiko tämä pieni summa merkitä jonain alkusaldona tai yksityissijoituksena?
5) Tietosuunnan kirjanpidolla saan rakennettua suoraan alv - laskelmat josta näen saatavat ja tilitettävät alvit. Kuitenkin kun olen selaillut informaatiota, niin olen nähnyt esimerkkejä ja puhetta alv - tileistä, joihin merkitään tämä verorahaliikenne. Esimerkiksi jos on myyntitapahtuma, niin maksettavat alvit on merkattu erilliselle tilille. Onko tämä tarpeen, etenkin kun ohjelma rykäisee alv - laskelman nappia painamalla?
6) Yhtiömies on lainannut rahaa yritykseen ja asiakkaiden maksaessa laskunsa ottanut lainansa pois. Miten tämä tulisi merkitä siten, että Suomen Valtio olisi asiasta tyytyväinen? Pitäisikö olla ihan rautalangasta vääntäen tilit "Yhtiömiehen laina" ja "Yhtiömiehen lainan palautus"...?

Kiitoksia tästä keskustelupalstasta, on ollut suuri apu lukea tähän mennessä.
Niko