henkilökunnan ravinto
henkilökunnan ravinto
mitkä tuotteet lasketaan henkilökunnan ravinnoksi?eli mitä voi vähentää ja mitä ei?
mikä ero on matkakuluissa ja edustuskuluissa?
mikä ero on matkakuluissa ja edustuskuluissa?
Re: henkilökunnan ravinto
En nyt halua mitenkään masentaa sinua tai lyödä heti lyttyyn. Hyvähän se on kun kysyy, jos ei tiedä. Mutta hieman pidän omituisena sitä, että ilmoitit eilen Esittele yrityksesi -alueella pitäväsi tilitoimistoa ja nyt olen jo törmännyt laittamaasi kahteen aika peruskysymykseen. Olethan harkinnut tarkkaan onko kp-palveluiden tarjoaminen varmasti viisasta, jos et ole sitä paljoa tehnyt? (sellaisen kuvan tässä helposti saa) Kirjanpitäjällä on kuitenkin melkoinen vastuu yrityksen raha-asioista. Vaikkei ehkä juridisesti, niin asiakkaat kuitenkin luottavat kirjanpitäjän ammattitaitoon ja kykyyn vastata mahdollisesti kiperiinkin kysymyksiin.
Jos uskot pärjääväsi, toivotan tietysti onnea uudelle(?) yritykselle
Tästä foorumista tulee varmasti olemaan paljon hyötyä sinulle. Ja tekemällähän sitä oppii.
Jos uskot pärjääväsi, toivotan tietysti onnea uudelle(?) yritykselle

Hyvä vastaus kofalta!!
Ihan yleisellä tasolla sanon, että tuntuu olevan liian paljon niitä "kirjanpitäjiä" jotka luulevat osaavansa. Kokemusta nimittäin on muutaman vuoden takaa kirjanpitäjästä, joka jätti ilmoitukset ja tilitykset tekemättä viranomaisille, tai toimitti ne jatkuvasti myöhässä tai vasta sitten kun viranomaiset alkoivat niitä kysellä. Ja kaikkea muutakin jäi häneltä tekemättä tai teki suorastaan väärin. Jopa veroilmoitusta verottaja joutui karhuamaan muutaman kerran. Ja kysymys oli sentään tilitoimistosta (yhden henkilön) Turussa.
Ja loppupeleissä vastuu on aina yrittäjällä, "kirjanpitäjä" pääsee kuin koira veräjästä, ja yrittäjä maksaa viivästymis- ja sakkomaksut. Eli kannattaa tarkkaan miettiä kenelle antaa firmansa tilinpidon, varsinkin jos itse ei kovin paljon tiedä tiliasioista.
Ja ammatilaiset tuskin kyselevät ohjeita näillä palstoilla. Olen ymmärtänyt, että täällä on meitä harrastelijoita ja oman firmamme tiliasioista kiinnostuneita, joita kiinnostaa oppia ymmärtämään kirjanpidosta ainakin perusasiat.
Ihan yleisellä tasolla sanon, että tuntuu olevan liian paljon niitä "kirjanpitäjiä" jotka luulevat osaavansa. Kokemusta nimittäin on muutaman vuoden takaa kirjanpitäjästä, joka jätti ilmoitukset ja tilitykset tekemättä viranomaisille, tai toimitti ne jatkuvasti myöhässä tai vasta sitten kun viranomaiset alkoivat niitä kysellä. Ja kaikkea muutakin jäi häneltä tekemättä tai teki suorastaan väärin. Jopa veroilmoitusta verottaja joutui karhuamaan muutaman kerran. Ja kysymys oli sentään tilitoimistosta (yhden henkilön) Turussa.
Ja loppupeleissä vastuu on aina yrittäjällä, "kirjanpitäjä" pääsee kuin koira veräjästä, ja yrittäjä maksaa viivästymis- ja sakkomaksut. Eli kannattaa tarkkaan miettiä kenelle antaa firmansa tilinpidon, varsinkin jos itse ei kovin paljon tiedä tiliasioista.
Ja ammatilaiset tuskin kyselevät ohjeita näillä palstoilla. Olen ymmärtänyt, että täällä on meitä harrastelijoita ja oman firmamme tiliasioista kiinnostuneita, joita kiinnostaa oppia ymmärtämään kirjanpidosta ainakin perusasiat.
Heitän tähän vähän toisenlaisen näkökannan:
Kukaan ei ole seppä syntyessään ja mestariksi tullaan vasta harjoittelun ja käytännön kokeumuksen kautta. Jos joku haluaa olla tulevaisuudessa kirjanpitoekspertti, niin koulunkäynnin ohella paras tapa oppia on se että alkaa rohkeasti tekemään oikeaa kirjanpitoa, vaikka se onkin aluksi vaikeaa.
Siinä Kofa ja Farang ovat mielestäni oikeassa, että asiakas ei saa kärsiä tästä kokemattomuudesta. Eli jos tulee mieleen epäselviä asioita, niin on kirjanpitäjän velvollisuus selvittää ne vaikkakin se tarkoittaa monesti ylimääräistä työtä ja pidempiä päiviä. Sessi80 on kuitenkin osoittanut haluavansa tehdä juuri näin kysymällä rohkeasti täällä foorumilla neuvoa.
Kukaan ei ole seppä syntyessään ja mestariksi tullaan vasta harjoittelun ja käytännön kokeumuksen kautta. Jos joku haluaa olla tulevaisuudessa kirjanpitoekspertti, niin koulunkäynnin ohella paras tapa oppia on se että alkaa rohkeasti tekemään oikeaa kirjanpitoa, vaikka se onkin aluksi vaikeaa.
Siinä Kofa ja Farang ovat mielestäni oikeassa, että asiakas ei saa kärsiä tästä kokemattomuudesta. Eli jos tulee mieleen epäselviä asioita, niin on kirjanpitäjän velvollisuus selvittää ne vaikkakin se tarkoittaa monesti ylimääräistä työtä ja pidempiä päiviä. Sessi80 on kuitenkin osoittanut haluavansa tehdä juuri näin kysymällä rohkeasti täällä foorumilla neuvoa.
Sessi kysyy rohkeasti neuvoa, mutta jos mainos on ollut tilitoimistosta, niin siinä vaiheessa pitäisi olla käsitys matkakulujen ja edustuskulujen erosta. Itse olen kirjanpitoja tehnyt pienen ikäni, mutta aina välillä vastaan tulee omituisuuksia, joita ei ennen ole itse kirjaillut.
Edustuskulujen vähennyskelpoisuus on todella hämärää aluetta pelkkien kuittien perusteella, kannattaa ohjeistaa asiakasta laittamaan kaikkiin kuitteihin mukanaolijat ja session tarkoituksen niin siitä saa jo jonkinlaisen käsityksen onko vähennyskelpoista vai ei.
Edustuskulujen vähennyskelpoisuus on todella hämärää aluetta pelkkien kuittien perusteella, kannattaa ohjeistaa asiakasta laittamaan kaikkiin kuitteihin mukanaolijat ja session tarkoituksen niin siitä saa jo jonkinlaisen käsityksen onko vähennyskelpoista vai ei.
Tässä jäi itseäni kiinnostamaan tuo henkilökunnan ravinto kysymys...
Mikä siis lasketaan henkilökunnan ravinnoksi? Saako henkilökunnalle päivittäin tarjoamat kahvit, keksit yms. vähentää tuloverotuksessa?
Mites sitten ravintolalaskujen suhteen. Saako ravintolaruokailut, jotka ovat tehty esim. tuotteiden haku- / myyntireissuilla, vähentää kokonaisena tuloverotuksessa? Mites alkoholin suhteen on tarkoitus menetellä, tuskin vähennyskelpoista =) ?
Ja onnea minun puolesta uudelle yrittäjälle!
EDIT: Mites toimitaan Alvin suhteen henkilökunnan ravinnossa? Saako alvit vähentää alv-velasta noissa yllä olevissa tapauksissa?
Mikä siis lasketaan henkilökunnan ravinnoksi? Saako henkilökunnalle päivittäin tarjoamat kahvit, keksit yms. vähentää tuloverotuksessa?
Mites sitten ravintolalaskujen suhteen. Saako ravintolaruokailut, jotka ovat tehty esim. tuotteiden haku- / myyntireissuilla, vähentää kokonaisena tuloverotuksessa? Mites alkoholin suhteen on tarkoitus menetellä, tuskin vähennyskelpoista =) ?
Ja onnea minun puolesta uudelle yrittäjälle!
EDIT: Mites toimitaan Alvin suhteen henkilökunnan ravinnossa? Saako alvit vähentää alv-velasta noissa yllä olevissa tapauksissa?
Käsitykseni mukaan kyllä, eli henkilökunnan kahvitarpeet ym vastaavat vähäiset ruokatarjoilut ovat kokonaan vähennyskelpoisia. Toiminimellä pitää tosin muistaakseni olla työntekijöitä, että kahvikulut saa vähentää, eli jos on yksin toiminimessä niin silloin ne katsotaan yksityiseksi kulutukseksi.Tilimikko kirjoitti:Tässä jäi itseäni kiinnostamaan tuo henkilökunnan ravinto kysymys...
Jos syödään työmatkalla yksin niin mielestäni kyse on silloin yksityisestä kulutuksesta. Sen sijaan jos ruokailu tehdään vaikkapa asiakkaan kanssa niin kysymys on edustuskulusta, joka on puoliksi vähennyskelpoinen (alvia ei saa kuitenkaan vähentää). Muistaakseni alkoholikin on kokonaan vähennyskelpoista esim firman pikkujouluissa, ja edustuskulutkin voivat mielestäni alkoholia sisältää. Korjatkaa muut jos olen väärässä.Tilimikko kirjoitti: Mites sitten ravintolalaskujen suhteen. Saako ravintolaruokailut, jotka ovat tehty esim. tuotteiden haku- / myyntireissuilla, vähentää kokonaisena tuloverotuksessa? Mites alkoholin suhteen on tarkoitus menetellä, tuskin vähennyskelpoista =) ?
Alvit saa vähentää vain jos kysymyksessä on henkilökunnan virkistystilaisuus. Yksin syömisestä tai edustusmenoista ei saa alveja vähentää.Tilimikko kirjoitti: EDIT: Mites toimitaan Alvin suhteen henkilökunnan ravinnossa? Saako alvit vähentää alv-velasta noissa yllä olevissa tapauksissa?
Kiitos vastauksesta!
Miten menetellään jos jokin kulu ei ole vähennyskelpoista tuloverotuksessa tai vaikkapa vain puoliksi vähennyskelpoista? Kirjataanko tällainen kulu ihan tavallisesti juoksevaan kirjanpitoon ja sitten vasta veroilmoitusta täyttäessä huomioidaan se että kulua ei saa vähentää, vai kuinka?
Miten menetellään jos jokin kulu ei ole vähennyskelpoista tuloverotuksessa tai vaikkapa vain puoliksi vähennyskelpoista? Kirjataanko tällainen kulu ihan tavallisesti juoksevaan kirjanpitoon ja sitten vasta veroilmoitusta täyttäessä huomioidaan se että kulua ei saa vähentää, vai kuinka?