Uusi yrittäjä/tilikartta kansainvälinen myynti/ostot

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
SanKau
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Helmi 2018, 20:32

Uusi yrittäjä/tilikartta kansainvälinen myynti/ostot

Viesti Kirjoittaja SanKau »

Hei kaikille! :D

Olen aloitteleva... ja minulla ei vielä ole toiminimeä, tarkoituksena tehdä perustamisilmoitus heti,kun olen saanut kaiken valmiiksi.

Kyse Tilitin- ohjelmasta, ja mietin millainen olisi selkeä tilikartta kansainväliseen myyntiin/ostamiseen?

Minulla on Etsyssä verkkokauppa, ja sitä kautta tulee myyntiä + kaupan palvelumaksu/proviikat. Palvelumaksuissa/ostoprovisiossa on siis alv ja tilisiirroissa ei. Tässä mitä sisältää: (Tuotteen listaus 0,19€ + 3.5% ostoprovisio= Palvelumaksu ja tilisiirrosta tililleni 0,30€ + 4%)

Myyntiä yrityksellä on siis Suomeen ja Eurooppaan + EU:n ulkopuolelle. Lisäksi teen tavarahankintoja Eu:n ulkopuolelta ja välillä myös EU:sta.

Ja mitenkä menee markkinointikulut, jos markkinointi ostettu Facebookilta?

Olen myös ollut yhteydessä verottajaan, ja olen saanut tiedot miten verotus asiat menee näissä asioissa. Nyt vain tuo tilikartta on jännä juttu. Ja kaipaan jotakin sellaista infoa, joka on selkokielinen. Olen googlettanut tilikarttoja ja nähnyt EU:n sisällä tehdyt myynnit/ostot, ja yksi tilikartta on niin, että siellä näkyy erillisenä brutto ja netto kirjaus. Miksi on laitettu brutto ja netto kirjaus? Täältä näet kyseisen tilikartan: http://www.asteri.fi/kuvia/esite/wk/kartat/am18.pdf

Kaiken hölmöintä tässä on se, että olen ammatiltani merkonomi, ja erikoistunut talous- ja toimistopalveluihin :D Olen valmistunut vuosia sitten, ja asiat jääneet pimentoon, koska töitä ei ole ollut. On minulla kaikki muistiinpanot tallella, ja perusasiat tottakai käsitän. Mutta tämä kansainvälinen myynti/ostot on uusi juttu :)

Kiitos jo etukäteen, jos joku haluaa auttaa minua :)
SanKau
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Helmi 2018, 20:32

Re: Uusi yrittäjä/tilikartta kansainvälinen myynti/ostot

Viesti Kirjoittaja SanKau »

Muokkasia tekstiä vielä lisäten, miten nuo palvelumaksut/provissiot menee joissa on alvit. Ja tilisiirrossa ei ole alvia :)
Vastaa Viestiin