Arvopaperikauppa Oy:n kautta / kirjaus

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
neltsu
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Syys 2017, 11:15

Arvopaperikauppa Oy:n kautta / kirjaus

Viesti Kirjoittaja neltsu »

Hei!

Olen tehnyt arvopaperikauppaa Oy:n kautta (pörssiosakkeita).... Haluaisin kysyä/varmistaa miten arvopaperikauppaa koskevat kirjaukset tulisi tehdä?!

Olen nyt myynyt osakkeita ja huomasin, että todennäköisesti olen tehnyt siihen liittyvät kirjaukset väärin :( Osakkeiden arvo löytyy taseesta ja olen poistanut sieltä aina sen vastaavan summan, mikä oli alkuperäinen myyntihinta, sen uskoisin olevan ok (Arvopaperivaraston muutos / Arvopaperit ja pörssiosakkeet -tilit)... Mutta tuo tuloslaskelma... Osaako joku neuvoa, miten sinne pitäisi kirjata?! Kiitos ja ihanaa alkanutta vuotta! :)
Tilkkari
Viestit: 247
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Arvopaperikauppa Oy:n kautta / kirjaus

Viesti Kirjoittaja Tilkkari »

Onko Oy:n pääasiallinen toimiala osakkeiden osto ja myynti?

Mihin olet kirjannut osakkeet?
Käyttöomaisuuteen, sijoituksiin vai vaihto-omaisuuteen?
neltsu
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Syys 2017, 11:15

Re: Arvopaperikauppa Oy:n kautta / kirjaus

Viesti Kirjoittaja neltsu »

Moi!

Mulla ei välillä ollut muuta toimintaa sillä oy:llä, kuin tuo osakkeiden osto-ja myynti, mutta nyt on taas ihan muut kuviot, joten myin kaikki osakkeet pois. Taseesta nuo pörssiosakkeet löytyvät "vaihtuvat vastaavat"-otsikon alta "muu vaihto-omaisuus".
tifo
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Tammi 2018, 00:21

Re: Arvopaperikauppa Oy:n kautta / kirjaus

Viesti Kirjoittaja tifo »

Myin ikivanhat elisan osakkeet, olivat ennen käyttöomaisuutta mutta nyt kuuluvat henkilökohtaiseen tulolähteeseen. Laitoin ne aluksi 9140 tilille, muut tuotot...(tilitin), jossa ne menivät käyttöomaisuuteen. Myyntivoitto paransi tulosta ja nyt tämä vienti pitäisi siivota pois. Mikä olisi oikea tilivienti? Tämä voittohan menee erikseen verolle omana tulolajinaan.
neltsu
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Syys 2017, 11:15

Re: Arvopaperikauppa Oy:n kautta / kirjaus

Viesti Kirjoittaja neltsu »

Hei Tifo!

En osaa vastata kysymykseesi, sillä olen itsekin käyttänyt tuota ko.tiliä myyntien kirjaukseen... :roll:
Oletko keksinyt ratkaisun? Olen juuri tekemässä tilinpäätöstä ja pähkäilen näiden kaikkien asioiden äärellä... :P
Vastaa Viestiin