Parhaat vinkit aloittelijalle

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
rimpula
Viestit: 17
Liittynyt: 21 Syys 2014, 10:25

Parhaat vinkit aloittelijalle

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Hei!

Olen aloitteleva kirjanpitäjä ja haluaisin kuulla parhaat vinkkinne aloittelevalle kirjanpitäjälle.

Aloitan tekemään Oy:n kirjanpidon itse ensi vuoden alusta lähtien (nyt se on ulkoistettu tilitoimistolle). Volyymit eivät ole kovin suuria ja liiketapahtumat samankaltaisia. Minulla on vahva kokemus reskontroista, palkanlaskennasta ja maksuliikenteestä jne. ja olen tiliöinyt edellisissä työpaikoissa paljon tiliotteita, tehnyt muistiotositteita jne.

Meillä vaihtuu taloushallinnon ohjelmisto ja nyt on päällä tiukka ohjelmistotoimittajan koulutusputki kaikkeen taloushallintoon liittyen.

Jännittää, miten hommat alkaa sujua. Olen kyllä hyvin perusteellinen ja huolellinen, ja otan asioista selvää vaikka kiven silmästä, jos tarvitaan. Kai kaikki kirjanpitäjät ovat jostain aloittaneet...? Opiskelua helpottaa, että asiat ovat ns. tuttuja edes teoriassa.

Kertokaa minulle hyviä vinkkejä, miten selviän? :) Eräältä kirjanpitäjätuttavaltani sain jo neuvon, että tiedä aina tasan tarkkaan, mitä milläkin tilillä on. Täsmäyttämisen tärkeyden olen myös sisäistänyt. Homma kerrallaan sitä kai sitten vaan aletaan eteenpäin. Alan kirjallisuus on myös kovassa käytössä tällä hetkellä jo.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Parhaat vinkit aloittelijalle

Viesti Kirjoittaja Andy »

En ole ekspertti, mutta sanoisin että heti alkuun kannattaa luoda jonkilainen systeemi, joka helpottaa lakien ja asetusten navigoinnissa. Eli keskeiset lait kannattaa linkittää itselleen jotenkin niin että tietyt asiat on paitsi nopeaa käydä itse tarkistamassa, mutta myös asiakkaalle perustelujen esittäminen käy nopeammin.

Toinen vinkkini liittyy tarkistuslistoihin. Ottaa huomattavasti paineita pois hartioilta, jos luo itselleen tarkistuslistan, johon merkitsee kaikki tapahtumat erilaisiin kirjanpitotapahtumiin liittyen. Esim osakeyhtiön kirjanpidon "vuositoimenpiteet" ja niiden ajankohdat. Toinen tarkistuslista tilinpäätöstä varten, johon merkkaa järjestyksessä kaikki tyypillisessä tilinpäätöksessä tehtävät tilinpäätöskirjaukset, täsmäytykset ja jaksotukset. Näitä listoja täydennellään sitten aina kun aihetta syntyy.
Vastaa Viestiin