As Oy:n kattoremontti

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
piituska
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Maalis 2014, 22:12

As Oy:n kattoremontti

Viesti Kirjoittaja piituska »

Olen tehnyt pienimuotoisen taloyhtiömme kirjanpitoa koulutuspohjalta useamman vuoden. Nyt taloyhtiössämme on kuitenkin otettu yhtiölainaa kattoremonttia varten. Näin äkkiseltään koulussa opitut eivät meinaa palautua mieleen. Voisiko joku ystävällinen siis hieman auttaa.
Kattoremontti on tehty 2013 alkuvuodesta. Kulut ovat olleet reilu 100.000 €, eli kyseessä on suhteellisen iso remontti.
Yhtiölainaa otettu 49.000 €, osa on siis maksanut osuutensa ennen lainannostoa.
Kuinka tämä kaikki tulisi kirjata kirjanpitoon? Rahastojen kautta vai kuinka? Mitään päätöksiä asiasta ei sen kummemmin ole, taloyhtiö on pieni ja kaikki osakkaat asuvat itse yhtiössä.
Entäs asukkaiden maksamat pääomavastikkeet, kuinka ne olisi kirjattava? Laina-aika jää noin 10 vuoteen korkotasosta riippuen.
Perusasiat ovat kyllä hallussa, mutta näin kinkkisemmässä tilanteessa lyö aivan tyhjää. Myös yksi osakas on maksanut lainaosuutensa kesken pois.
Annan mielelläni lisätietoja, mikäli niitä tarvitaan.
Olisin erittäin kiitollinen avusta!
ilpokuikka
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 22:13

Re: As Oy:n kattoremontti

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

piituska kirjoitti:Olen tehnyt pienimuotoisen taloyhtiömme kirjanpitoa koulutuspohjalta useamman vuoden. Nyt taloyhtiössämme on kuitenkin otettu yhtiölainaa kattoremonttia varten. Näin äkkiseltään koulussa opitut eivät meinaa palautua mieleen. Voisiko joku ystävällinen siis hieman auttaa.
Kattoremontti on tehty 2013 alkuvuodesta. Kulut ovat olleet reilu 100.000 €, eli kyseessä on suhteellisen iso remontti.
Yhtiölainaa otettu 49.000 €, osa on siis maksanut osuutensa ennen lainannostoa.
Kuinka tämä kaikki tulisi kirjata kirjanpitoon? Rahastojen kautta vai kuinka? Mitään päätöksiä asiasta ei sen kummemmin ole, taloyhtiö on pieni ja kaikki osakkaat asuvat itse yhtiössä.
Entäs asukkaiden maksamat pääomavastikkeet, kuinka ne olisi kirjattava? Laina-aika jää noin 10 vuoteen korkotasosta riippuen.
Perusasiat ovat kyllä hallussa, mutta näin kinkkisemmässä tilanteessa lyö aivan tyhjää. Myös yksi osakas on maksanut lainaosuutensa kesken pois.
Annan mielelläni lisätietoja, mikäli niitä tarvitaan.
Olisin erittäin kiitollinen avusta!
Pääomavastike kirjataan rahoitustuottoihin.

Hanke luokitellaan perusparannukseksi jolloin se tulee aktivoida taseeseen (aktivointipakko).

Ongelmaksi muodostuu tällöin, että tulos tulee noin 100.000€ positiiviseksi.

Tulontasauskeinot:
1. Aikaisempien tappioiden vähentäminen
2. Poistot (rakennukset max. 4%)
3. Asuintalovaraus (max. 68€/m2, purettava 10v kuluessa).
4. Rahastointi (vaatii yhtiökokouksen päätöksen)

Jos 1. & 2. riittävät tekemään nollatuloksen niin hyvä. 3. myös helppo, hallitus esittää tilinpäätösehdotuksessa. 4. kannattaa välttää mikäli muita keinoja on.

Muista tilinpäätöksessä myös jälkilaskelmat (hoitovastikelaskelma, pääomavastikelaskelma).

Pääsetkö tällä eteenpäin?
siphil
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Huhti 2014, 19:54

Re: As Oy:n kattoremontti

Viesti Kirjoittaja siphil »

ilpokuikka kirjoitti: Jos 1. & 2. riittävät tekemään nollatuloksen niin hyvä. 3. myös helppo, hallitus esittää tilinpäätösehdotuksessa. 4. kannattaa välttää mikäli muita keinoja on.
Miksi tuota 4. kohtaa kannattaa välttää? Jos tuo pääomavastike menee omaan pääomaan, niin silloinhan ei ole odotettavissa mitään veroseuraamuksia, koska se ei tule tulokseen? Näin olen ymmärtänyt (olen opiskelija vielä).

Mutta koska tästä nyt avattiin keskustelu, niin tähän liittyen olisi kysymys siitä että miten kirjaaminen tapahtuu jos tämä on pääomalaina?

Kun laina nostetaan tilille:
per pankki
an ???

Tähän joku välikirjaus koska nyt nostossa ja lainan maksussa on debet kirjauksena molemmissa pankki?

Kun osakkaat maksaa rahoitusvastiketta/lyhentävät taloyhtiölle:
per pankki
an ???
Vastaa Viestiin