Puhelimen käytöstä

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
makane
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:08

Puhelimen käytöstä

Viesti Kirjoittaja makane »

Osakeyhtiöyrittäjä siirsi matkapuhelinliittymänsä yrityksen nimiin. Liittymä on ainoa mitä hän käyttää - eli sillä puhutaan myös yksityispuheluita. Toisaalta liittymä on myös yrityksen ainoa puhelinliittymä. Onko tässä nyt kyse puhelinedusta joka tarvitsee huomioida verotuksessa? Vai voiko vaan ajatella että puhelin on nyt yrityksen ja laskut pyörii normaalisti yrityksen kirjanpidossa?
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Puhelimen käytöstä

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Puhelinedultahan tuo kuulostaa, jos yksityispuhelutkin sillä hoidetaan.
7.2 Matkapuhelin

Nykyisin puhelinetu annetaan yleensä matkapuhelinetuna. Matkapuhelinetu kattaa koti- ja ulkomaanpuheluista ja tekstiviesteistä ja multimediaviesteistä aiheutuneet kustannukset. Etu ei siten kata matkapuhelimen käyttöä esimerkiksi maksuvälineenä tai osallistumista erilaisiin keräyksiin ja erikoishinnoiteltuihin äänestyksiin. Jos työnantaja maksaa myös puhelinetuun sisältymättömän osuuden puhelinlaskusta, palkansaajan palkkaa on puhelinedun lisäksi työnantajan maksamat muut puhelimen yksityiskäytöstä aiheutuneet kulut. Palkkaa eivät kuitenkaan ole esimerkiksi työmatkan maksamisesta tai luontoisetuauton pesettämisestä aiheutuneet kulut.

Matkapuhelinliittymään sisältyy nykyisin tyypillisesti myös niin sanottu datasiirto-ominaisuus. Tämä tarkoittaa, että puhelimen kautta pääsee Internet-tietoverkkoon ja voi esimerkiksi käyttää sähköpostia. Jos datasiirto-ominaisuus on järjestetty työkäyttöä varten, kyseessä ei ole erillinen veronalainen luontoisetu. Datasiirto-ominaisuus ei siten korota matkapuhelinedun arvoa. Vastaavasti, jos palkansaajalla on työkäyttöä varten annettu matkapuhelin, jonka käytöstä maksetut puhelinlaskut palkansaaja itse maksaa, datasiirto-omaisuus ei ole veronalainen luontoisetu.

Työnantaja saattaa asettaa palkansaajalle antamansa matkapuhelimen laskuille euromääräisen enimmäismäärän, jonka ylittävän osuuden laskusta palkansaaja joutuu maksamaan itse. Tällöin on mahdollista, että työnantajan osuus ylittää puhelinedun kuukausiarvon. Myös tällainen korvaus voidaan katsoa luontoisedusta perityksi korvaukseksi niiden kuukausien ajalta, joilta korvaus on tosiasiallisesti peritty.

Matkapuhelimesta ei synny verotettavaa etua, jos palkansaaja maksaa itse yksityispuhelujen puhelumaksut (KVL 1995/164).
http://vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohj ... kapuhelinx
makane
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:08

Re: Puhelimen käytöstä

Viesti Kirjoittaja makane »

Kiitokset vastauksesta Savon Jussi. Vielä kysyisin tarkennusta:

Matkapuhelimesta ei synny verotettavaa etua, jos palkansaaja maksaa itse yksityispuhelujen puhelumaksut (KVL 1995/164).

Onko tämä tulkittavissa siten että jos yrittäjä maksaa itse puhelinlaskunsa (omalta tililtään, ei tule yrityksen kirjanpitoon) niin veroetua ei synny, vaikkakin liittymä yrityksen nimissä?

Kuulostaa ihan itsestäänselvyydeltä mutta varmistelen kuitenkin...
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Puhelimen käytöstä

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Juuri näin...

En vain keksi syytä, miksei yrittäjän kannattaisi ottaa puhelinetua, jos yksityispuhelujen määrä ylittää 20e kuukaudessa. On se vaan niin helppo tapa, jos laskulla ei ole ylimääräisiä yksityispuolen palveluja. Ja useinhan liittymiin otetaan erilaisia paketteja, jolloin yksityispuhelujen hintojen erittelykin voi olla hankalaa.
Vastaa Viestiin