Alv-vähennykset jne

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
kristian
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Joulu 2013, 14:15

Alv-vähennykset jne

Viesti Kirjoittaja kristian »

Moi! Taas on kertynyt pari kysymyksiä kirjanpidosta ja veron laskemisesta:

Minulla on niin pieni liikevaihto, että voisin saada alvin alarajahuojennus [1] mukaan. Eli vaikka olen koko vuoden laskuttanut alvia asiakkailta ja maksanut tämä alvia sitten valtiolle voin nyt saada osa alvista takaisin—pitääkö tämä paikkansa?

Ostin yritykselle MacBookin Apple Storen kautta. Jos ymmärrän oikein, tietokoneen käyttöikä katsotaan olevan niin lyhyt, että sitä voi kirjata kuluna eikä siitä tarvitse tehdä poistoja jne? Tilasin tietokone Apple nettikaupasta ja maksoin sitä alvia—oletan että voin vähentää tämä maksettavasta alvista? Onko eroa mistä maasta tietokone on ostettu?

Ostin myös yritykselle pari ohjelmistoja Mac App Storesta. Hintaan sisältyi ns VAT 15 %. Voinko vähentää tämäkin?

Rekisteröydyin asiakkaalle pari verkkotunnuksia. En koskaan omistanut niitä, vaan toimisin vain asiamiehenä. Maksoin kuitenkin verkkotunnukset itse ja laitoin myöhemmin samat summat laskulle. Koska en itse maksanut niistä alvia (ostin suoraan viestintävirastolta) laitoin myös laskuun ilman alvia. Myöhemmin kun aloitin miettiä siitä tajusin että olisin varmasti pitänyt laittaa alvia päälle, vai miten on? Kyse ei ole mitään suurista summista, mutta olisi kiva tietää, mikä on oikea tapa.

Kiitos vastauksista!

[1] https://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yht ... nus(11826)
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Alv-vähennykset jne

Viesti Kirjoittaja Andy »

kristian kirjoitti: Minulla on niin pieni liikevaihto, että voisin saada alvin alarajahuojennus [1] mukaan. Eli vaikka olen koko vuoden laskuttanut alvia asiakkailta ja maksanut tämä alvia sitten valtiolle voin nyt saada osa alvista takaisin—pitääkö tämä paikkansa?
Pitää paikkansa.
Ostin yritykselle MacBookin Apple Storen kautta. Jos ymmärrän oikein, tietokoneen käyttöikä katsotaan olevan niin lyhyt, että sitä voi kirjata kuluna eikä siitä tarvitse tehdä poistoja jne?
Tämä tuntuu olevan yleisin tulkinta nykyään.
Tilasin tietokone Apple nettikaupasta ja maksoin sitä alvia—oletan että voin vähentää tämä maksettavasta alvista? Onko eroa mistä maasta tietokone on ostettu?
On eroa. Jos tilasit toisesta EU-maasta, niin homma pitäisi hoitaa ns. käänteisellä arvonlisäverotuksella.
Ostin myös yritykselle pari ohjelmistoja Mac App Storesta. Hintaan sisältyi ns VAT 15 %. Voinko vähentää tämäkin?
Jos Apple käsittelee myynnin EU-maahan rekisteröityneen haaransa kautta, niin taas tulisi kyseeseen käänteinen alv-menettely. Siinä ilmoitat myyjälle VAT-tunnuksesi (sama kuin Y-tunnus + FI-maatunnus eteen) ja myyjä toimittaa tuotteen sinulle ilman alvia.

Rekisteröydyin asiakkaalle pari verkkotunnuksia. En koskaan omistanut niitä, vaan toimisin vain asiamiehenä. Maksoin kuitenkin verkkotunnukset itse ja laitoin myöhemmin samat summat laskulle. Koska en itse maksanut niistä alvia (ostin suoraan viestintävirastolta) laitoin myös laskuun ilman alvia. Myöhemmin kun aloitin miettiä siitä tajusin että olisin varmasti pitänyt laittaa alvia päälle, vai miten on? Kyse ei ole mitään suurista summista, mutta olisi kiva tietää, mikä on oikea tapa.
Jos liiketoimintasi on alvillista, niin lasket alvin koko laskusi loppusummasta, riippumatta siitä onko omiin kuluihisi sisältynyt jotain alvittomia ostoksia.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Alv-vähennykset jne

Viesti Kirjoittaja Andy »

Mietin vielä asiaa ja kenties tämä domain-kauppa olisi tulkittavissa alla kuvatun mukaiseksi välitystoiminnaksi?
3. Välitystoiminta
Välityspalvelulla tarkoitetaan tavaroiden tai palvelujen myyntiä tai ostoa päämiehen nimissä ja lukuun. Välittäjä ei esiinny asiakkaaseen nähden tavaroiden tai palvelujen myyjänä, vaan hän toimii selkeästi toimeksiantajansa nimissä. Itse kauppa solmitaan myyjän ja ostajan välillä. Kauppaan liittyvät oikeudet ja velvollisuudet eivät siten ulotu välittäjään. Välittäjä toimii päämiehensä asiamiehenä tai edustajana, ei tavaran myyjänä.

Kun suoramyyntitoimintaa harjoitetaan välityskauppana, suoramyyntimyymälän ylläpitäjä toimii välittäjänä. Hänen tehtäväkseen on voitu sopia esimerkiksi rahastuksen hoitaminen kaikkien myyjien yhteisellä kassalla. Kaupankäynti tapahtuu kuitenkin aina suoraan tavaroiden myyjän ja ostajien välillä.

Välityspalvelun tunnusmerkkejä ovat mm.:

tositteen mukaan myyjänä on tuotteiden omistaja eli valmistaja tai tuottaja,
omistaja hinnoittelee tuotteet,
viallisesta tuotteesta reklamoidaan suoraan tavaroiden omistajalle.
Verovelvollinen välittäjä suorittaa arvonlisäveroa vain oman välityspalkkionsa osalta. Koska kysymyksessä on välityspalvelun myynti, sovelletaan yleistä 22 %:n verokantaa, vaikka välitettävät tavarat olisivat esimerkiksi 17 %:n verokannan alaisia elintarvikkeita.

Jos tavaroiden omistaja on yleisten säännösten perusteella arvonlisäverovelvollinen, hän suorittaa arvonlisäveroa tavaroiden myynnistä kuluttajalle.
Lähde:
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ver ... sta(10204)
kristian
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Joulu 2013, 14:15

Re: Alv-vähennykset jne

Viesti Kirjoittaja kristian »

Kuulosta siltä että välitystoiminnasta tässä voisi olla kyse.
Andy kirjoitti:
kristian kirjoitti: Tilasin tietokone Apple nettikaupasta ja maksoin sitä alvia—oletan että voin vähentää tämä maksettavasta alvista? Onko eroa mistä maasta tietokone on ostettu?
On eroa. Jos tilasit toisesta EU-maasta, niin homma pitäisi hoitaa ns. käänteisellä arvonlisäverotuksella.
kristian kirjoitti:Ostin myös yritykselle pari ohjelmistoja Mac App Storesta. Hintaan sisältyi ns VAT 15 %. Voinko vähentää tämäkin?
Jos Apple käsittelee myynnin EU-maahan rekisteröityneen haaransa kautta, niin taas tulisi kyseeseen käänteinen alv-menettely. Siinä ilmoitat myyjälle VAT-tunnuksesi (sama kuin Y-tunnus + FI-maatunnus eteen) ja myyjä toimittaa tuotteen sinulle ilman alvia.
Tietokoneen laskussa lukee
"Apple Distribution International
HOLLYHILL INDUSTRIAL ESTATE HOLLYHILL, CORK
IRELAND"
... eli näköjään tämä on tilaus toisesta EU-maasta?

Molemmissa näissä tapauksissa olen jo maksanut alvia, onko sitten lian myöhästä vähentää sitä?

Kiitoksia avusta!
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Alv-vähennykset jne

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Ainoa keino saada vähennys on ottaa yhteyttä myyjäyritykseen, ilmoittaa heille VAT-tunnus ja pyytää maksun oikaisua. Muussa tapauksessa alv jää sinun tappioksesi.
Vastaa Viestiin