Aloittelijan kysymyksiä

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
kristian
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Joulu 2013, 14:15

Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kristian »

Hei!

Olen perustanut yrityksen (yksityinen elinkeinonharjoittaja) ja minulla on nyt pari kysymyksiä kirjanpidosta. Teen kaksinkertaista kirjanpitoa ja käytän Tilitin-ohjelma.

1. Miten te hoidatte tositteiden numerointi? Tähän asti olen tehnyt näin, että saatuani esimerkiksi laskun, teen kirjauksen Tilittimessä ja tallennan laskun vastaavalla numerolla--jos kyseestä on vaikka tosite numero 58 Tilittimessä voin tallenna laskun nimellä 58.pdf. Onko tämä järjestelmä teidän mielestä toimiva?

2. Kun maksan laskun olen tähän asti ottanut verkkopankkilta screenshotin "kuitista" ja tallennut samalla tavalla. Kätevämpi tapa olisi varmasti tallentaa joka kuukausi vain tiliotteen, ja vittaa tähän rahaliikenteen tositteeksi. Silloin numerointi mene taas pieleen. Miten te teette?

3. Ennen minulla ei ollut yrityspankkitili, silloin kuin esim maksoin laskun henkilökohtaiselta tililtä käytin ostovelkojen vastatilinä "yksityissijoitukset rahana". Kuulostaako oikealta?

4. Tilan VPS-palveluita ulkomailta (USA). Maksan pienen summan kuukaudessa, tämä summa maksetaan automaattisesti Electron-kortilla. Miten kirjoitan tämä kirjanpitoon... kun on kyseestä ulkomaalaiselta palvelusta tulee varmasti monimutkaisemmaksi?

... Paljon kysyttävää, ja tiedän että monet näistä kysymyksistä voivat olla niin pieniä yksityiskohtia ettei niilää on edes väliä tosimaailmassa. Haluan kuitenkin tiedä mikä on "oikea" tapa, se helpottaa myös tärkeiden asioiden ymmärtäminen…
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Andy »

kristian kirjoitti:
1. Miten te hoidatte tositteiden numerointi? Tähän asti olen tehnyt näin, että saatuani esimerkiksi laskun, teen kirjauksen Tilittimessä ja tallennan laskun vastaavalla numerolla--jos kyseestä on vaikka tosite numero 58 Tilittimessä voin tallenna laskun nimellä 58.pdf. Onko tämä järjestelmä teidän mielestä toimiva?
Hei!

Ihan toimivalta kuulostaa, mutta tositelajit voisivat olla hyvä lisä kirjanpitoosi. Niiden avulla saisit erityyppiset tositteet (esim ostolaskut, myyntilaskut, tiliotetapahtumat) oman numerosarjan alle. Esimerkiksi niin että myyntilaskut alkavat 0:lla, ostolaskut 1000:lla ja tiliotetapahtumat 2000:lla.
2. Kun maksan laskun olen tähän asti ottanut verkkopankkilta screenshotin "kuitista" ja tallennut samalla tavalla. Kätevämpi tapa olisi varmasti tallentaa joka kuukausi vain tiliotteen, ja vittaa tähän rahaliikenteen tositteeksi. Silloin numerointi mene taas pieleen. Miten te teette?
Tämä lienee vähän turhaa työtä, eli kuten itsekin arvelit niin tiliote riittää tositteeksi näistä. Jotkut merkkaavat tiliotteelle jokaisen tapahtuman viereen niiden tositenumeron, eli tiliote saa ikään kuin monta tositenumeromerkintää. Toiset antavat koko tiliotteelle vain yhden tositenumeron, ja kirjaavat sen ikään kuin kerralla.
3. Ennen minulla ei ollut yrityspankkitili, silloin kuin esim maksoin laskun henkilökohtaiselta tililtä käytin ostovelkojen vastatilinä "yksityissijoitukset rahana". Kuulostaako oikealta?
Ihan oikein.
4. Tilan VPS-palveluita ulkomailta (USA). Maksan pienen summan kuukaudessa, tämä summa maksetaan automaattisesti Electron-kortilla. Miten kirjoitan tämä kirjanpitoon... kun on kyseestä ulkomaalaiselta palvelusta tulee varmasti monimutkaisemmaksi?
Tämä tulisi varmaankin liiketoiminnan muiden kulujen alle sopivalle tilille (onko tilikartassa esim "tietoliikennekulut"?). Yhdysvalloista hankkiminen vaikuttaa arvonlisäverokäsittelyyn, eli tässä tapauksessa myyjä toimittaa teille tuotteen ilman veroa ja teidän (ostajan) kuuluu itse laskea summaan Suomen yleistä arvonlisäveroprosenttia käyttäen alvi. Menetelmää kutsutaan käänteiseksi arvonlisäverotukseksi. Tässä ketjussa on tarkempaa keskustelua aiheesta:
http://kirjanpitofoorumi.com/viewtopic.php?f=18&t=67
kristian
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Joulu 2013, 14:15

Re: Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kristian »

Kiitos vastauksista ja linkistä, niistä oli paljon apua!
Vastaa Viestiin