Tilikartan tili 3000:n merkinnät

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Izzy
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Elo 2013, 21:30

Tilikartan tili 3000:n merkinnät

Viesti Kirjoittaja Izzy »

Moi kaikki!

Olen perustamassa osakeyhtiötä ja ainakin alkuun olisi tarkoitus tehdä kirjanpito itse. Homma vaatii hieman opettelua ja olen sitä tässä hieman yrittänyt pänttäillä.

Olen hieman katsellut erilaisia kirjanpidon ohjelmia pilvestä ja tutustuin juuri ProCountorin ohjelmaan. Yksi asia mikä siellä tuli vastaan ja mistä piti heti kysyä liittyy kirjanpito tiliin 3000. Käsittääkseni tämä tili pitää sisällään myyntiä eli sisään tulevaa rahavirtaa. ProCountorin demossa kuitenkin tämän tilin kirjaukset olivat miinus merkkisiä?? Nyt en varmaan ole ymmärtänyt koko kuvaa. Olin ajatellut että myynti olisi plus merkkistä tuloa yritykselle.

Jos kysymys huokuu täydellistä ymmärtämättömyyttä, toivon ymmärrystä! Olen vasta ensimmäisellä senttimetrillä oy:n kirjanpidon ymmärtämisessä... Nimimerkillä ensimmäisen kirjanpidon opaskirjan saapumista postista odotellessa....
thn
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Elo 2013, 10:18

Re: Tilikartan tili 3000:n merkinnät

Viesti Kirjoittaja thn »

Moi Izzy,

hyvä että halua oppia löytyy. Suosittelen kuitenkin tutustumaan kirjanpidon perusteisiin ennen varsinaisen kirjanpidon aloittamista. On myös hyvä ymmärtää kahdenkertaisen kirjanpidon periaate, ennenkuin edes aloitat minkään kirjanpidon ohjelman käytön. Näin tiliristikot tulevat sinulle erityisen tutuksi.

Myyntitili 3000 pitää kyllä sisällään yritykselle sisäänpäin tulevaa rahavirtaa. Tulokirjaus kirjataan kuitenkin tilin kredit-puolelle, mikä näkyy kirjanpito-ohjelmassa miinusmerkkisenä, vaikka myynti käytännössä on plusmerkkistä tuloa. Eli siltä osin ymmärsit asian oikein. Kahdenkertaisessa kirjanpidossa tapahtumasta tehdään kuitenkin myös vastakirjaus esimerkiksi pankkitilille (+ merkkisenä).

Suosittelen tutustumaan vielä hieman tarkemmin kirjanpidon perusteisiin. Tähän löytyy varmasti apua postissa tilaamastasi kirjasta. Yksi hyvä kirja on myös oppikirjana käytetty Soile Tomperin Käytännö kirjanpito.

Kirjoja odotellessa voit lukea asioista netistä, esimerkiksi:
Tältä foorumilta löytyy kuitenkin varmasti apua kysymyksiin myös jatkossa.
Izzy
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Elo 2013, 21:30

Re: Tilikartan tili 3000:n merkinnät

Viesti Kirjoittaja Izzy »

Kyllä se näin täytyy tehdä. Tuota Tomperin kirjaa juuri itsekin ajattelin.

Mikähän mahtaa muuten yleisesti olla hintataso kirjanpito toimistoilla? Niitä on niin perhanan paljon että tarjousten ottaminen olisi hemmetin työlästä. Noin karkealla tasolla, mitä kirjanpito kustantaa ja mitä hintatasoa siinä voi pitää huokeana??
thn
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Elo 2013, 10:18

Re: Tilikartan tili 3000:n merkinnät

Viesti Kirjoittaja thn »

Tilitoimistojen hintataso vaihtelee suuresti toimiston kokoluokan mukaan. Laatu kannattaa kuitenkin varmistaa, ennen kuin tuijottaa hintoja.

Mielestäni myokymian viesti tässä viestiketjussa selvittää hyvin tilitoimistojen hinnoittelua. Loppupeleissä oma aktiivisuus ja aineiston valmistelu kirjanpitäjälle nopeuttaa kirjanpitäjän työtä sekä laskee hintaa jo suuresti. Jos tapahtumia on vähän, niin puhutaan muutamista kymmenistä euroista.
Vastaa Viestiin