maksupäivä, kirjauspäivä vai arvopäivä

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
makane
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:08

maksupäivä, kirjauspäivä vai arvopäivä

Viesti Kirjoittaja makane »

Amatööri kysyy taas yksinkertaisia asioita. Pidämme kahdenkertaista kirjanpitoa ja kyseessä on Oy. Kun ostamme tavaran, merkitsen ostoihin ja ostovelaksi laskun päiväyksellä. Kun maksan laskun, poistan sen ostoveloista ja merkitsen veloitetuksi pankkitililtä. Sitten printtaan verkkopankista tositteen tilitapahtumasta.

Pankin printissä on aina kolme päivämäärää - maksupäivä ja arvopäivä jotka ovat samoja, kirjauspäivä joka on pari päivää myöhäisempi. Raha häviää pankkitililtä maksupäivänä. Millä päivämäärällä tuon tositteen kirjanpitoon? Tähän asti olen sen kummemmin miettimättä käyttänyt maksupäivää.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: maksupäivä, kirjauspäivä vai arvopäivä

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Nordea selittää sivuillaan kyseiset päivät näin:

Maksupäivä: Päivä, jolloin maksu on tapahtunut.
Kirjauspäivä: Päivä, jolloin tapahtuma on kirjattu tilille tai tililtä.
Arvopäivä: Tiliehtojen mukainen koronlaskenta alku- tai loppupäivälle.

Olen itse käyttänyt tuota kirjauspäivää, ihan pelkästään siitä syystä että tiliotteen tapahtumat ovat oman pankkini tiliotteella järjestettynä sen perusteella. Kovin isoja erojahan noissa ei nykypävänä ole kun kaikki tapahtuu sähköisesti. Ennen vanhaan saattoi maksun ja kirjauksen välillä olla isompi aika, kun maksut syötettiin pankkikonttorissa käsin. Toki nykyäänkin eroja voi syntyä esim ulkomaanmaksuista. En usko että tällä asialla on kovin suurta merkitystä kunhan johdonmukaisesti käytetään yhtä tapaa. Helpointa lienee käyttää sitä tapaa jota pankkinne tiliote käyttää järjestäessään tapahtumat järjestykseen. Muuten täytyy mahdollisesti pomppia tiliotetapahtumien välillä mikä kuulostaa turhan työläältä. Onko teidän pankkinne tiliote järjestetty maksupäivän vai kirjauspäivän mukaan?
Vastaa Viestiin