Kirjanpidon osittainen ulkoistaminen?

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Keltanokka
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Kesä 2013, 18:41

Kirjanpidon osittainen ulkoistaminen?

Viesti Kirjoittaja Keltanokka »

Voiko kirjanpitoa ulkoistaa vain osittain niin, että tekisin kirjanpitoa esim. Zervant-ohjelmalla ja tarvittaessa maksaisin kirjanpitäjälle raporttien/kirjanpidon tarkastamisesta/konsultoinnista ja neuvoista? Juuri vasta kirjanpitäjä sanoi sen tulevan kalliimmaksi kuin itse kirjanpito kokonaisuudessaan kirjanpitäjällä, mutta onko näin muillakin?

Olen nyt oppinut kirjanpidosta sen verran, että ainakin alkuun luonnistuisi itseltäkin, mutta olisiko silti paras ulkoistaa ja ostaa heti palvelut asiantuntijalta?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kirjanpidon osittainen ulkoistaminen?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Eiköhän tämä ole pelkkä neuvottelukysymys tilitoimiston kanssa, eli onnistuu varmasti kun vain löydät sopivan tilitoimiston tähän.

Mainitsemasi kirjanpitäjä saattoi viitata siihen, että joskus virheiden korjaaminen on työläämpää ja vie enemmän aikaa kuin kirjanpidon tekeminen alusta asti oikein.

Toisaalta kun kerran on tehnyt jonkun virheen ja "jäänyt kiinni" siitä, niin samaa virhettä tuskin toistaa enää niin helposti. Eli voi olla että ehdottamasi tapa olisi alussa hieman kalliimpi, mutta alkaisi ennen pitkää säästämään rahaa, kun tämä yhteistyö alkaisi olla saumattomampaa.
jra
Viestit: 28
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 16:07

Re: Kirjanpidon osittainen ulkoistaminen?

Viesti Kirjoittaja jra »

Keltanokka kirjoitti:Voiko kirjanpitoa ulkoistaa vain osittain niin, että tekisin kirjanpitoa esim. Zervant-ohjelmalla ja tarvittaessa maksaisin kirjanpitäjälle raporttien/kirjanpidon tarkastamisesta/konsultoinnista ja neuvoista? Juuri vasta kirjanpitäjä sanoi sen tulevan kalliimmaksi kuin itse kirjanpito kokonaisuudessaan kirjanpitäjällä, mutta onko näin muillakin?

Olen nyt oppinut kirjanpidosta sen verran, että ainakin alkuun luonnistuisi itseltäkin, mutta olisiko silti paras ulkoistaa ja ostaa heti palvelut asiantuntijalta?
Meillä osuuskunnan kirjanpito on ProCountorissa ja kirjanpitäjä tekee täsmäytykset, alv/tas-maksut, tilinpäätös ja toimii tietysti konsulttina tarpeen tullen.
Itselle jää osto/myyntilaskujen kirjaus ja tiliöinnit(Pääosin tiliöinnit automaattisia, mutta täytyy tietää mitä ohjelma tekee), Palkat. Itse tiedän kirjanpidon ajantasaisuuden ja pystyn tekemään tarvittavat raportit. Mitä enemmän tiedän kirjanpidosta ja ohjelmasta sitä suuremman osan työstä pystyn tekemään eikä täsmäytystarpeita tule - se näkyy kirjanpitäjän laskussa.
Keltanokka
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Kesä 2013, 18:41

Re: Kirjanpidon osittainen ulkoistaminen?

Viesti Kirjoittaja Keltanokka »

Päädyin sitten kuitenkin ostamaan täyden palvelun kirjanpitäjältäni, kun on osaava ja sovimme, että kirjanpidon tositteiden ym.kiikutus tapahtuu kerran 3kk välein (neljännesvuosi-ilmoitusvelvollinen), joten maksuakaan ei tule sitten joka kk (toki pitää ottaa huomioon, että kauanko menee aikaa tuntiveloitteisena kirjata useamman kuun tiedot ja tuleeko sitten mihin hintoihin). Ehkä nyt kuitenkin järkevin ratkaisu tässä tilanteessa, kun meinaa jäädä itse työ ja palkan saanti siitä taka-alalle näiden papereiden pyörittelyn vuoksi :roll:
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kirjanpidon osittainen ulkoistaminen?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Hienoa että pääsitte kirjanpitäjän kanssa sopimukseen! Tämä säästää varmasti aikaa ja hermojasi. Voit nukkua yösi paremmin ja keskittyä rauhassa olennaiseen eli firmasi kehittämiseen. Mukavaa jatkoa ja paljon menestystä yrityksellesi!
Vastaa Viestiin