Kustannuspaikat ja niiden käyttö

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
makane
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:08

Kustannuspaikat ja niiden käyttö

Viesti Kirjoittaja makane »

Meillä on pari-kolme ulkopuolisella rahoituksella toteutettavaa projektia, joiden kustannuksia tulisi seurata projektikohtaisesti. Viime vuonna tällaisia projekteja ei ollut kuin yksi ja homma oli hyvin yksinkertaista, kirjasin päiväkirjaan selitteeseen sulkuihin (projekti x) ja sitten listasin tapahtumat vielä erilliselle excel sheetille. Kirjanpitoon käytin Tappio- ohjelmaa.

Nyt tänä vuonna toiminta on vähän laajempaa ja seurattavia projekteja useampia. Mietin mikä olisi yksinkertaisin tapa toteuttaa tällainen projektikohtainen seuranta... Voisiko joku avata käsitettä "kustannuspaikka" ja kertoa miten homma käytännössä toimii? Olisin myös kiitollinen jos joku voisi suositella helppoa kirjanpito-ohjelmaa jossa tällainen kustannuspaikka- mahdollisuus on - Tappiossa ilmeisesti ei ole. Olen tykännyt käyttää Tappiota mutta varmaan nyt olisi aika vaihtaa ohjelmaa sellaiseen jossa enemmän ominaisuuksia.
Waverunner
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Loka 2010, 12:33

Re: Kustannuspaikat ja niiden käyttö

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Moi,

En tunne Tappio ohjelmaa (nimi ainakin kuulostaa aika lupaavalta ;=D) mutta kyllähän jokaisesta kirjanpito-ohjelmasta pitää tuollainen Kustannuspaikka-toiminto löytyä. Jos ei löydy niin kannattaa sitten melkein hoitaa kirjanpidot jatkossa excelissä!

Itse on tullut aina oltua töissä pk- kokoluokan yrityksissä ja tuo kustannuspaikka seuranta on arkipäivää mutta valitettavasti en osaa auttaa jos tuollaista ei löydy noista kaikista pienimmistä virityksistä.

Noin yleisesti haasteellisinta on näiden "yleiskulujen" allokointi oikeassa suhteessa muille kustannuspaikoille... tuota kannattaa miettiä että meneekö henkilö, m2, liikevaihdon vai minkä parametrin perusteella...

Waverunner
Vastaa Viestiin