Laskunumeroiden seuranta

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Helmio
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Maalis 2012, 12:18

Laskunumeroiden seuranta

Viesti Kirjoittaja Helmio »

Teen kaverilleni kirjanpitoa. Hän on fysioterapeutti ja hoitaa asiakkaidensa laskutuksen itse ja toimittaa myyntilaskut minulle muiden papereiden mukana. Olenko velvollinen seuraamaan myyntilaskujen juoksevaa numerointia? Siis ettei mikään lasku puutu välistä, esim. syystä että lasku on tehty väärin ja uusi lasku on tehty uudelle numerolle? Tulisiko tällainen väärin tehty lasku myös toimittaa minulle ja minun taas arkistoida se kirjanpitoon kootuin selityksin?

Jo etukäteen kiittäen

Tiina
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: Laskunumeroiden seuranta

Viesti Kirjoittaja tiltax »

Moi,

En nyt sanoisi että sinä olisit velvollinen niitä seuraamaan, kirjanpitäjänä teet kirjanpidon niillä tositteilla jotka asiakas on sinulle toimittanut. Jos hän ei pyynnöstä huolimatta toimita selvitystä puutteellisiin tositteisiin niin vaikea on kirjanpitäjänkään sinne mitään omia selvityksiä tehdä.

Itse olen törmännyt myös samaan ongelmaan. Olen lukuisia kertoja pyytänyt että tulostaisi ohjelmastaan kk yhteenvedon ja varmistaa siitä että kaikki laskut on mukana kirjanpidossa. Luulen että suurin syy tähän on se että yrittäjät ei A: osaa käyttää ohjelmaa, B: he eivät edes ymmärrä juoksevan numeroinnin tärkeyttä.
Yrittäjä tekee esim virheellisen laskun, niin hän ei korjaa vanhaa laskua vaan tekee uuden jolloin se vanha jää ohjelmaan.

Toinen syy numeroinnin epäjärjestykseen on joidenkin ohjelmien mahdollisuus muuttaa laskun päiväystä jälkeenpäin. Kun päiväystä muutetaan niin sen laskun numeron paikka vaihtuu. Yrittäjä saattaa muuttaa laskun päiväystä jos asiakas esim pyytää lisää maksuaikaa tai ei ole saanut laskusta rahojaan niin muutetaan päivää että se siirtyisi seuraavalle kuukaudelle.

Vain harvoin kyse on oikeasti vilpillisestä toiminnasta. Kyse on pikemminkin taloushallinnon lainalaisuuksien ymmärtämättömyydestä ja tietämättömyydestä. Yrittäjää itseään kiinnostaa vain se että ohjelmasta saa tulostettua asiakkaalle laskun. Muu on toisarvoista.

En ole koskaan käyttänyt sellaista laskutusohjelmaa kuin -Helposti lasku, mutta niillä yrittäjillä jotka kyseistä ohjelmaa käyttävät on muita enemmän laskunumeroinnit sekaisin. Liekö sattumaa vai onko siinä ohjelmassa liian helppo tehdä kyseisiä virheitä?
Vastaa Viestiin