Välittömät verot tuloslaskelmaan

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
maikki55
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Huhti 2013, 18:03

Välittömät verot tuloslaskelmaan

Viesti Kirjoittaja maikki55 »

Hei!

Miten merkitään tuloslaskelmaan välittömät verot ku minä olen maksanut veroja 600€ ja veronpalautus on ollut 1000€?
Pieni yritys kyseessä ja yksinkertainen kirjanpito. Eli en tee millään ohjelmalla kirjanpitoa vaan ihan vanhanaikaisesti vihkoon allekkaen :)

Kiitos paljon!

Mervi
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: Välittömät verot tuloslaskelmaan

Viesti Kirjoittaja tiltax »

Moi,

Elinkeinotoiminnan tuloslaskelmalle kirjataan vain ne verot jotka on syntynyt elinkeinotoiminnasta. Jos olet maksanut veroja 600€ ja saat palautusta tonnin niin siinä on oltava veronpalautusta myös jostain muualta kuin elinkeinotoiminnasta?

Sanoisin että älä kirjaa veronpalautusta tuloslaskelmalle lainkaan. Vaikka KILAN ohjeistus kehottaakin kirjaamaan elinkeinotoiminnan tuloslaskelmalle sen osuuden maksetuista veroista joka kohdistuu elinkeinotoimintaan, et tee mitään syntiä vaikka sinne et veroja kirjaisi lainkaan. Toimintasi ilmeisesti on hyvin pientä, harrastelijamaista toimintaa ja saat tuloja myös jostakin muualta elinkeinotoiminnan lisäksi?

Yksityinen ammatinharjoittajan tulot ja verot(elinkeinotoiminta+palkkatulo) kuitenkin käsitellään verottajan kannalta samassa kasassa, eli siitä on aika vaikea eritellä mikä veroeuro nyt kuuluu tuloslaskelmalle ja mikä ei.
maikki55
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Huhti 2013, 18:03

Re: Välittömät verot tuloslaskelmaan

Viesti Kirjoittaja maikki55 »

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta! Kyllä tulee minulle myös leskeneläke.
Jätän tuon kirjauksen pois kokonaan.
Vastaa Viestiin