Erilaisia kysymyksiä kirjanpidosta

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
riidavaleria
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Helmi 2013, 23:06

Erilaisia kysymyksiä kirjanpidosta

Viesti Kirjoittaja riidavaleria »

Hei! Kyselenpäs nyt kaikenmaailman hölmöjä kysymyksiä kirjanpidosta, joita vain tuli mieleeni ja haluan kasvattaa tietoani näiden asioiden suhteen. Kiitos jo etukäteen vastaajille.


1. Jos perustetaan uusi yritys esim. 18.02.2013, alkaako yrityksen tilikausi samana päivänä vai miten se määritellään? Ja tilikausi kestää vuoden, eli loppuu 18.02.2014. Vai pitääkö tilikauden alkaa/loppua tiettynä ajankohtana, esim. kuukauden alussa/lopussa, vai onko sillä väliä?

2. Miten osakeyhtiön pääoma merkataan kirjanpidon alkaessa? Tietääkseni osakeyhtiön pääoma jakaantuu sidottuun omaan pääomaan ja vaapaaseen omaan pääomaan, mitä eroa näillä on?

3. Jos soitan firman puheluita omalla puhelimellani jonka liittymä omissa nimissäni, ja laskut tulee minulle. Miten saan laskutettua nämä yritykseltä ja miten ne merkataan kirjanpitoon? Sama juttu esim. jos hankkii tarvikkeita kirjanpitoa varten jne..

4. Tase ja tilinpäätös tehdään siis kerran vuodessa, tilikauden lopussa. Mikä aikaraja siihen olikaan?

5. Jos yritys on uusi, eikä tiedetä tuleeko voittoa yli vai ali 50 000€ vuodessa, tehdäänkö alv tilitys neljännesvuosittain vai kerran kuukaudessa?

6. Onko vero.fi sivulla lomakkeet tilitysten tekemiseen vai mistä ne saa? Kannattaako tehdä sähköisesti vai paperiversiona? Milloin sähköisen ja milloin paperillisen tulee olla perillä? Entä neljännesvuosi ilmoituksessa?

7. Miten poistot tulee ottaa huomioon kirjanpidossa? Mistä tiedän mistä hankinnoista tulee tehdä poistoja, ja mistä ei?

8. Milloin osinkoa kuuluu alkaa maksamaan ja miten tämä merkataan kirjanpitoon?

9. Miten usein osakeyhtiön omistajien tulisi toimittaa tositteet kirjanpitäjälle jotta ne merkataan kirjanpitoon, miten usein kirjanpito tulisi siis päivittää ajantasalle?

10. Miten varmuuskopiointi hoidetaan osakeyhtiössä mikä tienaa vuodessa n. 50 t€? Muistitikulle esim. tiedostot koneesta, mutta mitenkän paperiversiot jotka ovat mapissa tms, jos tulee vaikka tulipalo? Entäs kassakuitit jotka eivät ole arkistointi kelpoisia, mutta ei ole skanneria/kopiokonettakaan?

11. En oikein ymmärrä kirjanpidon ja myynti/ostoreskontran yhteyttä, otetaan esimerkki että myydään autonrenkaita 4kpl asiakkaalle, ja tämä menee myyntireskontraan odottamaan, että asiakas maksaa laskunsa. Merkataanko tämä kirjanpitoon silloin kun renkaat myydään, vai silloin kun asiakas on laskun maksanut? Vai meneekö tämä kirjanpitoon heti johonkin "myyntisaamiset" tilille odottamaan, että asiakas suorittaa maksun, ja kun maksu näkyy reskontrassa siirtyy tämä raha osakeyhtiön kassatilille? (tilit voit nyt olla vähän venksallaan kun en jaksa ajatella, mutta jos tää perusidea tästä selityksestä tuli selväksi niin hyvä)

12. Ja sitten viimeinen ja laajin kysymys. Olenko unohtanut jotain olennaista kirjanpidosta mitä tehdään ja missä vaiheessa, esim. tärkeät tilityksen verohallinnolle: Merkataan tulot ja menot eri tileille, kirjataan verot, tehdään alv tilitys kerran kk verohallinnolle. Tilikauden loputtua tehdään tase + tilinpäätös (toimintakertomukset ja tilintarkastus jos yhtiö tarpeeksi iso). Tilikauden loputtua tehdään myös koko tilikaudesta verotilitys, sekä maksetaan jäännösveroja jos niitä tulee.. (ennakkoverot tietty maksettu jo etukäteen) Mitä muuta olennaista? (paitsi nämä normaalit arkistoinnit, palkanlaskut, osto- & myyntireskontran hoito)