taas vaikeuksissa ALV laskennan kanssa...

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
makane
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:08

taas vaikeuksissa ALV laskennan kanssa...

Viesti Kirjoittaja makane »

Verkkokauppaostoksessa Joulukuulta ei näy alv erittelyä. Voinko hakea alv palautusta laskemalla itse alv:n ostoksen loppusummasta, esim. jos ostos olisi hinnaltaan 123 euroa niin hakisin helmikuun alv tilityksen yhteydessä palautusta 23 euroa? Siis näin, vaikka minulla ei sellaista kuittia olekkaan josta näkisin alv erittelyn.

Kiitoksia vastauksesta jo etukäteen!
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: taas vaikeuksissa ALV laskennan kanssa...

Viesti Kirjoittaja Andy »

Mistä tiedät että kauppasummaan sisältyi arvonlisäveroa, jos sinulla ei ole alv-erittelyä siitä? Suosittelisin tässä tilanteessa pyytämään kauppiaalta uuden, kunnollisen kuitin.
makane
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:08

Re: taas vaikeuksissa ALV laskennan kanssa...

Viesti Kirjoittaja makane »

Heippa,

verkkokauppa oli Suomalainen citymarket ja ostos haettiin paikan päältä, eli uskon että alvi sisältyi kauppasummaan ihan normaalisti... meillä on tallella tosite verkkomaksusta ja sähköpostiin tullut noutoilmoitus, mutta ei muunlaista kuittia. Pitäisiköhän minun sellainen nyt pyytää? Onnistuukohan edes jälkikäteen?
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: taas vaikeuksissa ALV laskennan kanssa...

Viesti Kirjoittaja tiltax »

Kyllä sinun kannattaa pyytää alv vähennyskelpoinen tosite. Jos alv erittelyä ei ole niin alv lain mukaiset tositevaatimukset ei täyty.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: taas vaikeuksissa ALV laskennan kanssa...

Viesti Kirjoittaja Andy »

makane kirjoitti:Heippa,

verkkokauppa oli Suomalainen citymarket ja ostos haettiin paikan päältä, eli uskon että alvi sisältyi kauppasummaan ihan normaalisti... meillä on tallella tosite verkkomaksusta ja sähköpostiin tullut noutoilmoitus, mutta ei muunlaista kuittia. Pitäisiköhän minun sellainen nyt pyytää? Onnistuukohan edes jälkikäteen?
Laki velvoittaa myyjän antamaan kauppatapahtumasta kuitin, josta käy ilmi arvonlisäveron määrä, joten kyllä sen pitäisi onnistua.

Kirjanpitolautakunnan yleisohjeessa kohdassa 2.4 puhutaan itse laadituista tositteista. Siellä mainitaan mm. seuraavaa:

-Millin kirjauksen perusteeksi ei saada ulkopuolisen antamaa tositetta, kirjaus tulee todentaa kirjanpitovelvollisen itsensä ja asianmukaisesti vermennetun tositteen avulla.
-Menotosite voidaan joutua laatimaan poikkeuksellisesti itse myös tapauksissa, joissa ulkopuoliselta kauppakumppanilta ei saada ostolaskua, käteiskuittia tai muuta tositetta, tai saatu tosite häviää tai muuttuu lukukelvottomaksi, eikä kauppakumppanilta saada jäljennöstä. Tällöin itse laadittuun tositteeseen tulee kuvata tositteelta yleisesti edellytettävät tiedot, tositteen laatija sekä syy ulkopuoliselta saadun tositteen puuttumiseen.

Tuo tapa on kuitenkin vain poikkeustapauksia varten. Ja ymmärtäähän sen ettei verottaja oikein innostu ajatuksesta että kuitteja laadittaisiin alviasioissa itse vain siksi ettei kirjanpitovelvollinen viitsi/jaksa pyytää lain vaatimukset täyttämää kuittia kauppiaalta. Siinä murenisi äkkiä pohja koko tositteisiin perustuvalta järjestelmältä.
makane
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:08

Re: taas vaikeuksissa ALV laskennan kanssa...

Viesti Kirjoittaja makane »

Kiitokset paljon vastauksista taas kerran, lähestyin jo myyjää sähköpostitse ja huomenna soittelen perään. Kyllähän se kuitti on hankittava.
Vastaa Viestiin