Lainakorot tilinpäätökseen

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
tonewheelfreak
Viestit: 34
Liittynyt: 20 Maalis 2012, 17:18

Lainakorot tilinpäätökseen

Viesti Kirjoittaja tonewheelfreak »

Olen kirjannut yrityksen lainanlyhennykset kuukausittain viime vuonna, mites nyt tehdään vuoden korkojen kanssa kun ne on jo sisällytetty lyhennyksissä? Ohjelmassani on "korot pitkäaikaisista lainoista" tili, mutta miten tämä kirjataan?

Eka kertaa vuoden "melkein" loppuun kirjat tehnyt...
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Lainakorot tilinpäätökseen

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Kun korot on kirjattu lyhennyksiin, ne pitää kirjata sieltä pois. Esim jos lyhennyksen määrä on 320 euroa joka sisältää 20 euroa korkoa ja 300 euroa pääoman lyhennystä, ja se on kirjattu Per lainat An pankkitili tulee nyt oikaista korot pois Per korkokulut An lainat.

Itse kirjaan korot suoraan kuukausieristä korkokuluihin käyttämättä lainatilin kautta.
tonewheelfreak
Viestit: 34
Liittynyt: 20 Maalis 2012, 17:18

Re: Lainakorot tilinpäätökseen

Viesti Kirjoittaja tonewheelfreak »

myokymia kirjoitti:Kun korot on kirjattu lyhennyksiin, ne pitää kirjata sieltä pois. Esim jos lyhennyksen määrä on 320 euroa joka sisältää 20 euroa korkoa ja 300 euroa pääoman lyhennystä, ja se on kirjattu Per lainat An pankkitili tulee nyt oikaista korot pois Per korkokulut An lainat.

Itse kirjaan korot suoraan kuukausieristä korkokuluihin käyttämättä lainatilin kautta.
Olen kirjannut koko pankin suoraveloituksen (sis korot) ohjelmani "pitkäaikaiset pankkilainat" vastatilinä pankintili, eli pitää käydä läpi vuoden kirjaukset uudestaan.

Onko tämä normaali kirjaustapa eritellä nämä kuukausittain?

Kiitti tiedosta!
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Lainakorot tilinpäätökseen

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Lyhennyseräkohtaisesti lyhennykseen, korkoihin ja muihin rahoituskuluihin. Helpottaa mm. kirjausten oikeellisuuden seuraamista, kun voi joka kerta tiliotteelta (jos pankkilaina kysymyksessä) tarkastaa täsmääkö lainan saldo.
Vastaa Viestiin