Käteiskassa vienti pankkitilille; tilinpäätöstiedot

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
toimari
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Tammi 2013, 14:47

Käteiskassa vienti pankkitilille; tilinpäätöstiedot

Viesti Kirjoittaja toimari »

Käytän Tappio-ohjelmaa kirjanpitoon sekä lisäksi minulla on kassakirjanpito, koska osa suorituksista tulee käteismaksuina.
Kun olen vienyt vuoden aikana käteiskassasta rahaa pankkitilille, olen kirjannut ne Tappio-ohjelmassa D pankkitili K Kassa.
Ennen vuoden vaihdetta vein tallensin viimeisen kerran käteiskassan pankkitilille, jolloin käteiskassaan ei jäänyt yhtään rahaa.

Osa asiakkaista maksaa ostoksensa pankkitilille. Ostoja olen tehnyt matkan varrella sekä käteiskassasta merkiten ne kassakirjaan että pankkitililtä, jolle olen kirjannut ne.

Minua vain ihmetyttää tase. Esimerkkilukuina vaikka seuraavaa

Rahat ja pankkisaamiset
Kassa - 300
Pankkitili 250
Yht. Rahat ja pankkisaamiset - 50

Todellisuudessahan rahaa on 250 euroa eikä - 50 euroa ???

Ja kun avaan uuden tilikauden, siihen tulee taseen tiedot, jolloin kassan alkusaldoksi tulee -300 euroa, vaikka käteiskassa on todellisuudessa 0 euroa.

Olenko tehnyt jotain aivan väärin eli mitä en nyt älyä?

En aio kääntyä tilitoimiston puoleen. Tilikauden voittoni ei riittäisi kirjanpitäjän palkkaan, teen "bisnestä" sivutoimisena.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Käteiskassa vienti pankkitilille; tilinpäätöstiedot

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Kuulostaa siltä että joku virhe kirjauksissa on päässyt käymään. En oikein osaa auttaa enempää näkemättää kirjanpitoa kunnolla. Jos haluat, voin kyllä vilkaista kirjanpitoasi. Voit vaikka tehdä siitä anonyymin kopion tallentamalla sen uudeksi tiedostoksi Tappion "tallenna nimellä" -toiminnolla ja muuttamalla tästä kopiosta sellaiset tiedot joita et halua muiden nähtäväksi. Lopuksi tappion tiedosto on vielä pakattava zip-paketiksi, jonka jälkeen sen saa lähetettyä liitteenä tänne foorumille.
Tiliduunari
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Tammi 2013, 23:48

Re: Käteiskassa vienti pankkitilille; tilinpäätöstiedot

Viesti Kirjoittaja Tiliduunari »

Nythän se kassa on mennyt miinukselle. Oletkohan kirjannut nyt jotain sellaisia kuitteja maksettuna kassasta jotka olet maksanut itse? Tällöinhän yritys olisi sinulle velkaa.

Hyvä asiahan tässä on se jos pankkitili täsmää ja kassatili on negatiivinen niin sinulla ei ainakaan ole tilannetta missä näyttäisi että olet "lainannut" kassasta rahaa..
toimari
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Tammi 2013, 14:47

Re: Käteiskassa vienti pankkitilille; tilinpäätöstiedot

Viesti Kirjoittaja toimari »

Myyntini on itse tehtyjen korttien myyntiä, joten kovin suuren luokan
bisneksestä ei ole kysymys, varsinkin kun teen sitä päätyön ohella.

Yritän vielä selittää syvemmin tilannettani eli

Pidän kassakirjaa, johon kirjaan
- viikottain mahdolliset käteiskorttimyynnit
- käteisellä tehdyt tarvikeostot
- mahdolliset yksityisotot

Kaikesta on tositteet, jotka olen numeroinut 0001-...

Käteisenä olevan rahan olen vienyt pankkiin silloin, kun
sitä on kertynyt esim. tapahtuma- tai sesonkimyynnissä enemmän.

Tappio-ohjelmaan olen kirjannut
- tilille maksetut korttiostot
- tililtä maksamani tarvikeostot
- tililtä mahdolliset ottamani yksityisotot (rahana/tarvikkeena)

Kaikista Tappio-ohjelmaan tehdyistä merkinnöistä on tositteet,
jotka olen numeroinut Tappion automaattisesti antamalla tosite-
numerolla alkaen 1-....

Olisiko minun pitänyt kirjata käteisostot myös Tappioon eikä
vain kassakirjaan, kuten olen tehnyt? Kassakirjaan on joka tapauksessa
merkittävä käteiskassasta lähtenyt käteisraha, mutta jos se vielä
pitää kirjata Tappioonkin, siitähän tulee monen kertaista kirjanpitoa.

???Mutta jos olisi pitänyt kirjata Tappioonkin, pitänee tehdä korjaustosite,
jolla vien ostot Tappioon
D Tarvikeostot
K Kassa

Olen kiitollinen, jos tuosta nyt saa paremmin selvää ja joku osaa neuvoa,
että teen tällä tulevalla tilikaudella kaiken oikein.

Kaikista selvintä olisi, kun voisi toimia pelkästään pankkitilin kanssa, mutta
osa myynneistä tapahtuu valitettavasti siten, että käteiskassaa on pidettävä.
toimari
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Tammi 2013, 14:47

Re: Käteiskassa vienti pankkitilille; tilinpäätöstiedot

Viesti Kirjoittaja toimari »

Unohtui edellisestä, että pankkitilin joulukuun tiliotteen loppusaldo on sama kuin mitä Tappio-ohjelmakin näyttää.
Olen muutoinkin tarkistanut kuukausittaisen tiliotteen tulostettuani, että tiliotteen tulot/menot ovat yhtä
kuin kyseisen kuukauden tositteet.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Käteiskassa vienti pankkitilille; tilinpäätöstiedot

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Se että merkitset rahansiirron kassasta pankkitilille tai toisin päin, ei vielä tietenkään merkitse kulua kirjanpitoon. Tarkoitan, että jos ostat jotain yrityksellesi kassavaroilla, niin tämä hankinta täytyy toki kirjata kuluksikin kirjanpito-ohjelmasi tuloslaskelmaan. Eli kun ostat kassasta jotain, niin voit ensin kyllä merkitä sen kassakirjaan, mutta myöhemmin kun teet varsinaisen kirjanpidon, niin oston täytyy näkyä tuloslaskelmalla, jossa se pienentää tulosta. Ja vastakirjaus menee luonnollisesti kassatilille, joka oston myytä pienenee.
toimari
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Tammi 2013, 14:47

Re: Käteiskassa vienti pankkitilille; tilinpäätöstiedot

Viesti Kirjoittaja toimari »

Kiitos vastauksista. Tajusin lopulta itsekin virheeni ja olen korjannut sen ja tase on siten, kun sen kuuluukin olla.
Ei tietysti olisi pitänyt käydä fibaa, mutta jotenkin menin toiminnan alussa harhaan tai siis ymmärsin väärin kirjausjutut,
koska sillon oli niin paljon muutakin samanaikaisesti. Voi olla vain jälkiviisas.

Vuoden 2012 kirjanpitoni on lievästi sanottuna ehkä vähän "sekava", mutta lohdutan itseäni, että minulla on
joka tapauksessa kaikesta tositteet ja kaikki on merkitty kirjanpitoon, osa valitettavasti korjaustositteina,
mutta tämän vuoden pääsen aloittamaan tekemällä kaiken alusta lähtien oikein ilman myöhempiä korjauksia.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Käteiskassa vienti pankkitilille; tilinpäätöstiedot

Viesti Kirjoittaja Andy »

Älä murehdi, virheitä sattuu kaikille kirjanpidossa. Sinun virheesi ei ole kovin vaarallinen siinä mielessä, ettei se ole aiheuttanut verojen maksamatta jättämisiä tai niiden viivästymisiä. Voit korjata sen ja jatkaa levollisin mielin eteenpäin. Edward John Phelpsiä siteeraten: "Ihminen, joka ei tee virheitä, ei tee yleensä muutakaan".
toimari
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Tammi 2013, 14:47

Re: Käteiskassa vienti pankkitilille; tilinpäätöstiedot

Viesti Kirjoittaja toimari »

Kiitos Andy!
Vastaa Viestiin