ALV-vähennysoikeus osan liiketoiminnasta ollessa verotonta

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Parta&Viikset
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Joulu 2012, 18:22

ALV-vähennysoikeus osan liiketoiminnasta ollessa verotonta

Viesti Kirjoittaja Parta&Viikset »

Päättyneellä tilikaudella alvittoman liiketoiminnan (hieronta) osuus yritykseni liikevaihdosta pääsi kasvamaan yllättävän paljon. Edellisellä kaudella sitä ei ollut lainkaan, joten saatoin kirjailla ja maksella alveja aivan normaalisti.

Nyt kuitenkin alv 0% -myynti oli jo yli puolet liikevaihdosta ja ostolaskujen alveja tuli enemmän kuin myynnin alvia. Olen kuitenkin kirjannut ostojen alv-saamiset aivan normaalisti jokaisesta ostosta, mutta ilmeisesti en saa kuitenkaan vähentää alveja 100%:sti.

Tämä on ihan uusi tilanne minulle. Miten minun kannattaa hoitaa merkinnät? Olisiko minun pitänyt jotenkin myös eritellä mitkä ostot liittyvät alvittomaan liiketoimintaan ja mitkä alvilliseen?
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: ALV-vähennysoikeus osan liiketoiminnasta ollessa veroton

Viesti Kirjoittaja tiltax »

Moi,
Saat vähentää ostojen arvonlisäveron siltä osuudelta mitä ne kohdistuu verolliseen toimintaan, eli käytännössä jaat ostot sillä prosenttiosuudella verottomiin ja verollisiin ostoihin. Jos toimintasi on esim 50/50 verollista ja verotonta niin jaat myös ostot 50/50 jaolla ALV-vähnnyskelpoisiin ja vähennyskelvottomiin ostoihin.
Jos jollakin on parempaa tietoa niin kertokaa, minusta tuo vain tuntuu aika loogiselta ratkaisulta.

kirjanpidossa tosite kirjataan kahdelle kulutilille, puolet verolliselle ja puolet verottomalle. Itselläni käytössä sellainen ohjelma jossa kirjauksen voi tehdä samalle tilille, tositteella vain valitaan onko osto, kokonaan tai osittain verollinen vai veroton. Näin ostosta alv tulee vähennettyä siltä osuudelta mitä se kohdistuu verolliseen toimintaan.
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: ALV-vähennysoikeus osan liiketoiminnasta ollessa veroton

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Yleisissä kuluissa, kuten puhelin, jako osuuksissa. Mutta jos osto kohdistuu selkeästi esim verolliseen toimintaan, eikä sitä käytetä verottomassa toiminnassa, kulun alv on silloin kokonaan vähennyskelpoista. Ja tietysti myös päinvastoin.
Parta&Viikset
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Joulu 2012, 18:22

Re: ALV-vähennysoikeus osan liiketoiminnasta ollessa veroton

Viesti Kirjoittaja Parta&Viikset »

Kiitos vastauksista.

Pitänee siis tehdä pitkä liuta korjauksia. Minulla oli nimittäin kaikki ostojen alvit jo alvisaamisten tilillä.

Kannattaisiko minulla olla sitten kaksi alv-saamiset -tiliä? 100% ja jaettu?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV-vähennysoikeus osan liiketoiminnasta ollessa veroton

Viesti Kirjoittaja Andy »

Parta&Viikset kirjoitti:Kiitos vastauksista.

Pitänee siis tehdä pitkä liuta korjauksia. Minulla oli nimittäin kaikki ostojen alvit jo alvisaamisten tilillä.

Kannattaisiko minulla olla sitten kaksi alv-saamiset -tiliä? 100% ja jaettu?
Hei!

Mielestäni pärjäät hyvin yhdellä alv-saamisten tilillä, kunhan teet kirjaukset niin että sinne menee aina oikea osuus arvonlisäverosta jo kirjauksen yhteydessä.
Parta&Viikset
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Joulu 2012, 18:22

Re: ALV-vähennysoikeus osan liiketoiminnasta ollessa veroton

Viesti Kirjoittaja Parta&Viikset »

Andy kirjoitti:
Parta&Viikset kirjoitti:Kiitos vastauksista.

Pitänee siis tehdä pitkä liuta korjauksia. Minulla oli nimittäin kaikki ostojen alvit jo alvisaamisten tilillä.

Kannattaisiko minulla olla sitten kaksi alv-saamiset -tiliä? 100% ja jaettu?
Hei!

Mielestäni pärjäät hyvin yhdellä alv-saamisten tilillä, kunhan teet kirjaukset niin että sinne menee aina oikea osuus arvonlisäverosta jo kirjauksen yhteydessä.
Millä perusteella sitten teen jaon? Mikä on on siis oikea peruste sitten tehdä se jako.

Ajattelin itse että sitten olisin tilikauden päätteeksi katsonut miten liikevaihto on jakautunut ja laittanut jaettujen alv-saamisten tililtä oikean osuuden alv-saamisten tilille ja loput sitten.. hmm. Mihinkäs ne loput sitten pitäisi laittaa? Onko tämä sitten ns. väärä tapa?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV-vähennysoikeus osan liiketoiminnasta ollessa veroton

Viesti Kirjoittaja Andy »

Millä perusteella sitten teen jaon? Mikä on on siis oikea peruste sitten tehdä se jako.
Se riippuu tilanteesta; jos voit selkeästi näyttää että hankinta kohdistuu pelkästään vähennyskelpoiseen toimintaasi, niin voit laittaa kulun kokonaan alv-vähennyksiin. Jos kyseessä on vaikkapa puhelinkulu ja arvioit käyttäväsi puhelinta 50% vähennyskelvottomaan toimintaan, niin silloin kirjaisit 123 euron puhelinlaskusta alv-vähennyksiin vain puolet laskun alvista (eli 11,50 €). Loppuosa alvista (eli se alv-vähennyskelvoton osa) jäisi tällöin kuluksi puhelinkulut-tilille. Helpointa lienee käyttää (kuten Tiltax ehdotti) kahta tiliä kirjauksessa, joista toinen on alvillinen puhelinkulut-tili ja toinen alviton puhelinkulut-tili. Tällöin kirjanpito-ohjelmasi todennäköisesti siirtää automaattisesti arvonlisäveron hankintojen arvonlisäverosaamisiin tästä alvilliselle tilille kirjatusta summasta ja toisaalta jättää alvittomalle tilille kirjatun summan kokonaan kuluksi.
Ajattelin itse että sitten olisin tilikauden päätteeksi katsonut miten liikevaihto on jakautunut ja laittanut jaettujen alv-saamisten tililtä oikean osuuden alv-saamisten tilille ja loput sitten.. hmm. Mihinkäs ne loput sitten pitäisi laittaa? Onko tämä sitten ns. väärä tapa?
Eli loput pitäisi sitten laittaa kunkin kulutilin saldoa kasvattamaan, koska vähennyskelvoton osuus jää yrityksellesi kuluksi samaan tapaan kuin muukin alviton osuus laskusta.
Parta&Viikset
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Joulu 2012, 18:22

Re: ALV-vähennysoikeus osan liiketoiminnasta ollessa veroton

Viesti Kirjoittaja Parta&Viikset »

Andy kirjoitti:
Ajattelin itse että sitten olisin tilikauden päätteeksi katsonut miten liikevaihto on jakautunut ja laittanut jaettujen alv-saamisten tililtä oikean osuuden alv-saamisten tilille ja loput sitten.. hmm. Mihinkäs ne loput sitten pitäisi laittaa? Onko tämä sitten ns. väärä tapa?
Eli loput pitäisi sitten laittaa kunkin kulutilin saldoa kasvattamaan, koska vähennyskelvoton osuus jää yrityksellesi kuluksi samaan tapaan kuin muukin alviton osuus laskusta.
Olisko tässä tavassa järkeä? Näin tehtynä minulle kertyisi ehkä vähiten lisävaivaa.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV-vähennysoikeus osan liiketoiminnasta ollessa veroton

Viesti Kirjoittaja Andy »

Olisko tässä tavassa järkeä? Näin tehtynä minulle kertyisi ehkä vähiten lisävaivaa.
Mielestäni ongelmaa ei synny, jos siis teet oikaisun siten että kulujen lisäykset kohdistuvat oikeille kulutileille.
Vastaa Viestiin