Onko kahdenkertainen kirjanpitoni riittävä?

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Bobbie
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Heinä 2012, 21:42

Onko kahdenkertainen kirjanpitoni riittävä?

Viesti Kirjoittaja Bobbie »

Alkuunsa kiitos hyvästä foorumista, olen saanut täältä jo paljon oppia :) Muutamaan juttuun tarvisin apua, jos mahdollista...

Olen muutaman kuukauden ollut toiminimellä yrittäjänä. Myyn palveluja sekä tuotteita, ja olen liikkeenharjoittaja, koska liiketila löytyy. Haluaisin tehdä kirjanpitoni itse, ja olen jonkin verran asiaa opiskellut, jotta sen pystyisin tekemään. Huolenaiheeni on, onko kirjanpidossani jotain erityisen väärin tai onko se riittämätön? Teen kirjanpitoa siis ihan vaan Open Officen laskentataulukolla. Yritin Tilitintä, mutta en ymmärtänyt siitä mitään..!

Tässä hyvin karsittu esimerkki kirjanpidostani ja viikottaisesta tulosseurannasta.

Miten muuten ALV-palautus pitäisi merkata kirjanpitoon? Ja tarviiko kahdenkertaisen kirjanpidon olla suoriteperusteista vai saako se olla maksuperusteista? Itse kokisin maksuperusteisen kirjanpidon helpommaksi.

Kiitän kovasti, jos joku pystyisi minua jelppimään!
Liitteet
Kirjanpito esimerkki.jpg
Kirjanpito esimerkki.jpg (113.27 KiB) Katsottu 4895 kertaa
Bobbie
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Heinä 2012, 21:42

Re: Onko kahdenkertainen kirjanpitoni riittävä?

Viesti Kirjoittaja Bobbie »

Pahoittelen jättikokoista tiedostoa... Ja sen epäselvyyttä. En saanut laitettua muussa muodossa.
Savon Jussi
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Onko kahdenkertainen kirjanpitoni riittävä?

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Jos aiot itse tehdä kirjanpidon, opettele oikeasti jonkin ohjelman käyttö. Esimerkkisi on kuin paluuta entiseen käsin kirjaamiseen. Tilinpäätökset, väliajot, kausiveroilmoitukset ja ne alv-kirjaukset sujuvat ohjelmalla näppärästi. Ei ne niin vaikeita ole. Taulukkolaskennan kanssa saat vain harmaita hiuksia.

Alv-palautus oikaisee alv-velka/-saaminen tiliä aivan kuten alv:n maksukin.

Liikkeenharjoittajana tilikauden aikana voit tehdä maksuperusteisesti, mutta tilinpäätös on tehtävä suoriteperusteisesti.
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Onko kahdenkertainen kirjanpitoni riittävä?

Viesti Kirjoittaja Moderator »

Savon Jussilla on ihan hyvä pointti.

Sanoit ettet ymmärtänyt Tilittimen käytöstä mitään. Olen varma että tämän asian suhteen saat apua foorumilta, mutta voisitko eritellä hieman tarkemmin mikä Tilittimen käytössä tuntui hankalalta?
Bobbie
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Heinä 2012, 21:42

Re: Onko kahdenkertainen kirjanpitoni riittävä?

Viesti Kirjoittaja Bobbie »

Kiitos vastauksistanne. Sain niistä tsemppiä Tilittimeen tutustumiseen, ja yritän sitä alkaa käyttämään!
Vastaa Viestiin