Alarajahuojennuksen kirjaus -> "2941 Palautetut arvonlisäverot" ?

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
KebaasiEnska
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 15:19

Alarajahuojennuksen kirjaus -> "2941 Palautetut arvonlisäverot" ?

Viesti Kirjoittaja KebaasiEnska »

Hei,

Meneekö oikein jos kirjaan Zervantissa oheisen kuvan mukaisesti tilikauden 2015 alarajahuojennuksen tuloksi tilille "2941 Palautetut arvonlisäverot" ?

Kiitos.
Zervant_-_Raportit.jpg
Zervant_-_Raportit.jpg (25.46 KiB) Katsottu 7287 kertaa
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Alarajahuojennuksen kirjaus -> "2941 Palautetut arvonlisäverot" ?

Viesti Kirjoittaja Andy »

En usko että menee oikein. Alarajahuojennus ei ole palautettua arvonlisäveroa, vaan huojennusta eli avustusta. Itse olen siksi kirjannut huojennukset saatuihin avustuksiin. Löytyykö Zervantista sen suuntaista tiliä?
KebaasiEnska
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 15:19

Re: Alarajahuojennuksen kirjaus -> "2941 Palautetut arvonlisäverot" ?

Viesti Kirjoittaja KebaasiEnska »

Tässä kuvassa kaikki Zervantin valmiit tilit tuloslaskelmalla. Laitanko "3800 - Saadut avustukset" tilille sittenkin?

Noita voi tietysti lisätä itsenäisesti, mutta missä olisi tarjolla kunnollinen laaja tilikartta josta löytyy oikeat numeroinnit ja nimet tileille?
tuloslaskelman_tilit.jpg
tuloslaskelman_tilit.jpg (71.89 KiB) Katsottu 7256 kertaa
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Alarajahuojennuksen kirjaus -> "2941 Palautetut arvonlisäverot" ?

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

KebaasiEnska kirjoitti:Tässä kuvassa kaikki Zervantin valmiit tilit tuloslaskelmalla. Laitanko "3800 - Saadut avustukset" tilille sittenkin?
Itse laitan alarajahuojennuksen Muut tuotot -tilille, sillä tulolaskelmassa se menee Muut vakinaiset tuotot -kohdalle. Toisaalta 5-lomakkeessa sehän laitetaan Saadut avustukset ja tuet -kohdalle. Mut toki jos kirjanpito-ohjelmassasi on jo olemassa Saadut avustukset -tili, niin eiköhän sinne voi laittaa.
m.t
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 20:36

Re: Alarajahuojennuksen kirjaus -> "2941 Palautetut arvonlisäverot" ?

Viesti Kirjoittaja m.t »

itsekin laitan saadut avustukset kohtaan. Mutta minua ihmetyttää mihin kohtaan laitan edellisesta vuodesta saatu alarajahuojennus jotta se myöskin näkyisi 2016 alv raportissa kohdaassa alarajahuojennus. Sehän tuloutetaan vasta seuraavana vuonna kun se on tehty viimeisellä kausiveroilmoituksella 2/17 ´ja tuolloin vasta saatavilla. (Itsellään maksuperusteista yhdenkertainen kirjanpito )
Kuinka sen saa näkymään 2016 vuoden alv raportissa....ehkä kysyn tyhmiä. Kun sille alarajahuojennukselle ei ole olemassa edes omaa tilinumero tilikartassa ainakaan zervantilla.
Sitten kun esim alv veroja saa viel takaisin sen jälkeen mihin kohtaan ne tuloutan (onkos ne sitten ne palautetut arvonlisäverot)?

Toivottavasti mun sekasortoa on ymmärretty :/ Kiitos
KebaasiEnska
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 15:19

Re: Alarajahuojennuksen kirjaus -> "2941 Palautetut arvonlisäverot" ?

Viesti Kirjoittaja KebaasiEnska »

m.t kirjoitti:itsekin laitan saadut avustukset kohtaan. Mutta minua ihmetyttää mihin kohtaan laitan edellisesta vuodesta saatu alarajahuojennus jotta se myöskin näkyisi 2016 alv raportissa kohdaassa alarajahuojennus. Sehän tuloutetaan vasta seuraavana vuonna kun se on tehty viimeisellä kausiveroilmoituksella 2/17 ´ja tuolloin vasta saatavilla. (Itsellään maksuperusteista yhdenkertainen kirjanpito )
Kuinka sen saa näkymään 2016 vuoden alv raportissa....ehkä kysyn tyhmiä. Kun sille alarajahuojennukselle ei ole olemassa edes omaa tilinumero tilikartassa ainakaan zervantilla.
Sitten kun esim alv veroja saa viel takaisin sen jälkeen mihin kohtaan ne tuloutan (onkos ne sitten ne palautetut arvonlisäverot)?

Toivottavasti mun sekasortoa on ymmärretty :/ Kiitos

Itse laitoin palautetun arvonlisäveron saatuihin avustuksiin tuloksi.

Mutta nyt mulla on semmoinen ongelma, että en saa tuota alv velkaa häviämään varallisuuslaskelmasta.
Vastaa Viestiin