Kyllä, olen tietysti alv-velvollinen, kun olen sellaiseksi ilmoittautunut!

Mutta kaikki tämä huojennus-soopa sai minut aluksi luulemaan, että saisin pienen liikevaihtoni vuoksi valtiolta jotain oikeaa verohuojennusta. Väärinpä luulin.
Enimmäkseen tässä on kai kyse pienen liiketoiminnan harjoittajien eriarvoisuudesta. Tapauksissa, joissa
ostot 0%
myynti 22%
tai
ostot 22%
myynti 0%
alv-suorituksia tulee yrittäjälle maksettavaksi tasan 0 euroa. Ylemmässä tapauksessa myynnistä tilitettävät alvit saa huojennuksena takaisin, alemmassa tapauksessa taas ostoihin sisältyneet alvit palautetaan negatiivisena verona kokonaisuudessaan. Mutta mikäli sekä ostoihin että myyntiin sisältyy alv, ja summat ovat vielä muut vähennykset huomioituna samanravoisia, eivät huojennukset tai palautukset tule kyseeseen. Siitä huolimatta, että kaikissa näissä tapauksissa liikevaihto olisi ollut samanarvoinen, eli alle 8500 euroa.
Nykyisellään veron kannalta suotuisaa (alle 8500 euron) liiketoimintaa näyttäisivät olevan seuraavanlaiset bisnekset:
Ostot 0% (esim. palvelualan yritys, ostoja/vähennyksiä ei välttämättä ole)
Myynti 22%
= myynnin alv-tilitykset palautetaan kokonaisuudessaan huojennuksena tilikauden lopussa =
alvia valtiolle 0 €Ostot EU:sta, vero 0%
Myynti kotimaahan, vero 22%
= myynnin alv-tilitykset palautetaan kokonaisuudessaan huojennuksena tilikauden lopussa =
alvia valtiolle 0 €Ostot ulkomailta, vero tulliin 22%
Myyntiä ei ole
= ostojen vähennykset palautetaan kokonaisuudessaan negatiivisena verona tilikauden lopussa =
alvia valtiolle 0 €-> myynnin kotimaahan voi tehdä seuraavana tilikautena, jolloin kaikki myynnistä tilitetyt alvit saa huojennuksena takaisin tilikauden lopussa =
alvia valtiolle 0 €Ostot ulkomailta, vero tulliin 22%
Myynti EU:n ulkopuolelle tai VAT-numerolla EU:hun (vero 0%)
= ostojen vähennykset palautetaan kokonaisuudessaan negatiivisena verona tilikauden lopussa =
alvia valtiolle 0 €Mutta ÄLKÄÄ IHMEESSÄ TEHKÖ NÄIN

:
Ostot ulkomailta, vero tulliin 22%
Myynti kotimaahan, vero 22%
= yllä mainittujen ollessa samanarvoisia kun muut vähennykset on huomioitu
alvia valtiolle 22%Kun ryhdyin yrittäjäksi, joka paikassa toitotettiin, kuinka aloittelevan yrityksen liiketoimintaa helpotetaan näillä huojennuksilla, mikäli liikevaihto jää pieneksi. Nyt kun perehdyin lakiin tarkemmin, huomaankin, ettei harjoittamani kaltaista vähäistä liiketoimintaa tueta yhtään mitenkään, vaan olen verrattavissa ihan keneen tahansa alv-velvolliseen yrittäjään, olipa sitten liikevaihto minkä verran hyvänsä.
Jos olisin valinnut maahantuonnin ja jälleenmyynnin sijaan liiketoiminnan muodoksi jonkun näistä yllä mainituista esimerkeistä, olisin nyt 2600 euroa rikkaampi. Jollekin se saattaa ehkä tuntua pieneltä summalta, mutta se on valitettavasti perheeni 2kk tulot! Minua mietityttää myös se, että mikähän logiikka tässä on takana, että valtio hyvillä mielin lohkaisee 22% mun yrityksen tuloista, ja mieluummin sitten takaa mun elintason toimeentulotuella?

En voi myöskään lakata ihmettelemästä, että millä perusteella tietyn tyyppistä liiketoimintaa suositaan arvonlisäverotuksessa, mutta toisen tyyppistä ei?